Subaru Forester - en ulv i fårakläder

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-01-16

Trots draget: bilen är för dyr

Den ser snäll och tam ut, men kan snabbt förvandlas till ett råskinn.

Tryck bara tillräckligt hårt på den högra pedalen.

Subaru Forester är en ulv i fårakläder.

Ta en 2,5-liters boxermotor och förse den med turboladdning. Montera sedan den 211 hästars starka motorn i den snälla, fyrhjulsdrivna familjebilen Subaru Forester.

Den får då två personligheter.

Snällt körd fungerar den utmärkt på alla underlag. Den är rymlig och hyggligt komfortabel.

Baktill finns ett bra lastutrymme.

Vill man nu köra ifrån alla andra vid rödljuset går det också. Acceleration 0–100 går på 6,3 sekunder.

Så fort? Jojomen. Lägg motorvarvet på 4Ì´1;Ì´2;000 och upp med kopplingen. Hästsparken är ett faktum. I med tvåan och hästsparken är där igen.

Man ler, känner sig nästan snopen.När man kör fort, accar och bromsar hårt kränger det friskt åt alla håll.

Men bilen är lättbalanserad och chassit med den långa fjädringsvägen jobbar fint på dålig väg.

Trots draget: bilen är för dyr

Sittkomforten är helt okej, det känns småguppigt ibland men aldrig speciellt obekvämt.

Ljudkomforten är dock inte den bästa vid motorvägskörning, bilen är hög och ger bra luftmotstånd vilket hörs i högre farter.

Bilens design och materialval invändigt känns dock inte helt modernt och inte heller i nivå med priset på 319 900 kronor.

Men den är bra utrustad från början.

Navigator, skinnklädsel, cd-växlare och megastort elstyrt glastak, är faktiskt standard.

Så priset är högt – men inte f ö r högt, va?

Subaru Forester 2,5 XT

Fredrik Pettersson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln