Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elsa, Isabella

Rond 2 : Att köra

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-11-15

"Visst kan man ha kul bakom ratten i kombibilar"

Säkra och trygga vägegenskaper kommer i första hand hos både Saab och Volvo. Men visst kan man ha kul bakom ratten i kombibilar också.

Saab 9-5 känns livligare tack vare en mycket direkt styrning. Volvon behöver mer betänketid och förmedlar inte lika mycket av vad framhjulen har för sig. Uppträdandet är lugnare jämfört med Saab och en väl avstämd fjädring gör gången behaglig. Saaben är mer körglad av de två, men inte nödvändigtvis den snabbare. Turbomotorn i Saab är stark och pigg medan Volvos femcylindriga sugmotor drar fint på låga varv. Vill man ha mer än 140 eller 170 hk i sin Volvo finns lättrycksturbon 2,4T på 200 hk. Det är kanske den bästa motorn i sortimentet, men är också dyr som begagnad. V70 T5 med 250 hk och R-modellen med sina 300 hk är vassast och hett eftertraktade av pappor med volvokeps. Är istället Saab det enda märket finns bara en bil att matcha med på villauppfarten, nämligen 9-5 Aero med 220 hk. Helrätt med sportiga spoilers, kjolar och 17-tumshjul. Se upp för slutkörda exemplar!

Sportkänsla vs trygghet

På skrovliga, lappade vägar är Volvo V70 lugn och trygg, chassit sväljer alla ojämnheter utan att föra oväsen eller studsa. Saab 9-5 är inte mycket sämre, men är lite hårdare i lägre hastigheter. Jämfört med när bilen var ny upplevs den begagnade testbilen med 10000 mil på mätaren ha blivit något mjukare och gungigare, vilket kan innebära att det är dags för byte av de bakre stötdämparna. Sportigt lagda förare finner mer nöje i Saab 9-5 kombi tack vare en bättre styrning och mer alerta vägegenskaper. För att ha lika kul i en Volvo krävs det att du slantar upp för en 2,4T. Volvons inbyggda trygghetskänsla och gedigenhet är ändå svårt att bortse ifrån. Det blir Volvo som tar hem ronden, om än knappt.

David Lilja (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln