Enkel och skön men inte så kul
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-06-29
Rond 2: Att köra
Man behöver bara göra ett enda byte mellan Citroën och Renault för att inse att det körmässigt är två mycket olika bilar.
Renault har konventionell fjädring i ett chassi som ger kvicka reaktioner. Styrningen är snabb, direkt och bilen har lite inbyggd körglädje. Men i huvudsak är Laguna ändå mer en glidare än en sportbil.
Citroën å sin sida förlitar sig på den mjuka och effektiva gashydrauliska fjädringen som ger sagolik komfort.
Fjädringen kan ställas in i två hårdheter (ett sportläge) och man kan manuellt höja eller sänka bilen – oerhört praktiskt om vägen till sommarstugan råkar gå över stock och sten.
Ytterligare en fördel är att Citroëns fjädring automatiskt fungerar som nivåreglering – perfekt om bilen drar husvagn eller tungt släp.
Medaljens baksida är att Citroën är lite sävlig i rörelserna. Styrningen är långsammare och ger inte föraren samma vägkänsla som Renault Laguna gör.
Men vid snabb körning på kurvrika vägar visar sig ändå väggreppet vara snäppet bättre i Citroën än hos Renault Laguna – som kan tappa greppet i bakvagnen med kast som följd.
Antisladdsystem
Laguna har dock ett alldeles utmärkt antisladdsystem, som faktiskt räddade bilredaktör Collin från en dikesvisit när asfalten mitt i en skymd kurva plötsligt övergick till grus.
Både Citroën och Renault erbjuder bra förarmiljöer, sikten är bra i båda bilarna även om vindrutestolparna skymmer sikten snett framåt i båda bilarna.
Både C5 och Laguna är lätta och okomplicerade att köra men erbjuder inget utöver det vanliga. I ämnet körupplevelser får båda bilarna nöja sig med ett medelbetyg.
Citroën C5 Kombi
Renault Laguna kombi