Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elsa, Isabella

Bildoktorn botar din vätskebrist

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-10-31

Blanda glykol 50/50 - för säkerhets skull - och byt bromsvätska minst vart tredje år

Hej igen! Sista tiden har jag fått så många frågor om bilarnas olika vätskor att det blev en hel artikel bara om oljor. Här kommer fortsättningen.

Glykol

Vattenkylda motorer går alltid med rätt temperatur på rätt ställe och deras enda akilleshäl är kylvätskan. Folk tycker att jag är överpedantisk när jag blandar glykolen med destillerat vatten. På så sätt tillför jag inte salter, kalk, klor och survatten i systemet. Men om ditt kranvatten inte är allt för aggressivt så funkar det också alldeles utmärkt.

Med blandningsförhållandet 50/50 har du ett bra korrosionsskydd i kylsystemet. Egentligen räcker det med 30 procent glykol för ett fullgott korrosionsskydd men eftersom glykolen åldras får du en större säkerhetsmarginal med 50 procent.

Blanda aldrig din glykolgrogg starkare än 60 procent ty då börjar fryspunkten att sjunka. Ren glykol fryser redan vid -13 grader C. Använd glykol av så hög kvalitet som möjligt som samtidigt är anpassad för metallerna i din motor.

Motorer med hög trimningsgrad trivs bäst med etylenglykol - dess enda nackdel är den goda smaken i kombination med giftigheten. Spiller du etylenglykol på garageinfarten så är risken stor att grannens hund först slickar i sig godsakerna och sedan dör.

Propylenglykol är ingen hälsokost men den tar i varje fall inte död på hundar. Nackdelen är sämre cirkulation vid extremt låga temperaturer samt något sämre kylförmåga. När det gäller utsläpp i naturen är etylen- och propylenglykol ungefär lika elaka.

Bromsvätskor

De vanligaste bromsvätskorna har en inbyggd förmåga att dra åt sig vatten från den omgivande luften. Processen börjar direkt när man öppnar burken och fortsätter så länge vätskan är i systemet. Det sker inte bara i bromsvätskebehållaren i motorrummet, utan också via de böjliga bromsslangarna vid varje hjul.

Efter några år sjunker kokpunkten, till slut är

bromsvätskan nästan lika känslig för värme som vatten och då försvinner bromsförmågan redan efter några hårda inbromsningar i följd. Men det är inte bara för kokpunkten man ska byta bromsvätskan vart annat eller vart tredje år. Nej vattnet i systemet innebär också att det rostar inifrån.

Silikonbromsvätska (DOT 5) skadar inte lacken om du spiller. Men den är inte blandbar med "vanlig" bromsvätska (DOT3, DOT4 eller DOT 5.1). Silikonvätskan ger också en lite svampigare känsla i reglagen. Eftersom silkonvätskan inte drar till sig luftens fukt så passar den utmärkt till fordon som står still mycket.

8 fiffiga tumregler

- Så lever din motor länge

Del 2: Oljor och vätskor

Bosse Andersson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln