Elbilens värde sjönk som en sten rekordsnabbt

Fisker på väg mot konkurs – ägare drabbas

Publicerad 2024-04-10

Fisker Ocean.

Bosse Nygårds köpte sin Fisker Ocean den 1 februari för nästan 700 000 kronor.

Nu två månader senare står biltillverkaren på ruinens brant för en konkurs, och Bosses närmast nya bil värderas till endast 340 000 kronor.

Värderingen är gjord av BCA på uppdrag av Fisker och fastslår att bilen tappat mer än hälften av sitt värde. Bosse Nygårds betalade 692 000 kronor för sin Ocean Ultra för bara två månader sedan, idag uppskattas värdet till 340 000 kronor.

Värderingen av Bosses bil.

Bosse som krasst konstaterat att han gjort sitt livs sämsta affär, har trots allt självdistans i allt elände.

– Vet du vad jag tänker, vem köper den för 340 000 kronor, vem vill köpa en Fisker nu?, säger han och skrattar till.

Anledningen till det enorma värdetappet är att Fisker dras med stora ekonomiska problem. Nyligen avnoterades bolaget från New York-börsen efter att Nissan drog sig ur förhandlingar om att rädda företaget, vilket fick aktien att störtdyka.

200 000 kronors rabatt

Som en räddningsaktion dumpade man till en början priserna i USA, något man nu även gjort i Sverige.

Helt nya lagerbilar går att få med 200 000 kronor i rabatt, vilket gör att en begagnad bil rasar ännu mer, trots att den som i Bosses fall bara är två månader gammal och har 500 mil på mätaren.

Nu är det galen rea på helt nya Fisker-bilar.

Bosse har tidigare kört Skoda Enyaq, en elbil han var mycket nöjd med, men han eftersökte längre räckvidd, möjlighet till att förvärma batteriet och att bilen skulle kunna agera batterilager för huset. Fisker Ocean har på pappret en av de bästa räckvidderna på marknaden med 707 kilometer, men den stämmer inte i verkligheten.

– Jag vill ju gå i kamp nu gällande körsträckan, det är bedrägligt, jag brinner för det.

Att en elbil i själva verket har sämre räckvidd är han väl medveten om.

– Normalt skulle man komma i 55 mil i snitt, det är mina förväntningar.

”Det är lurendrejeri”

Bilen drar dock enligt Bosse väldigt mycket el, ofta över 3 kilowattimmar/mil. Batteriet är på 106 kilowattimmar vilket betyder att bilen då kommer betydligt kortare än vad man uppger.

– Den ska dra 1,49 kilowattimmar per mil, om man komma 707 kilometer, det är bara matematik, säger Bosse.

– Jag tycker det är lurendrejeri så det skriker om det.

Bosse betalade extra för vinterpaketet som ska ge möjlighet till förvärmning av batteriet och kupén, men det är funktioner han ännu inte fått.

– Dom bara snackar om att det kommer uppdateringar, men går de i konkurs så kommer det ju inga fler. Då har man köpt saker man aldrig fick.

Osäkert med garantin

Vid konkurs blir även frågan om garantier osäker. Enligt svensk konsumentlag så kan man alltid vända sig till återförsäljaren gällande garanti vid händelse av konkurs, men i Fiskers fall är det annorlunda.

– Om Fisker går i konkurs så har de ju inga återförsäljare, eftersom det är Fisker Sweden AB som säljer direkt till konsument. Då faller möjligheten till garanti, säger Olle Haglund, jurist Riksförbundet M Sverige.

När Aftonbladet testade Fisker Ocean kritiserade vi den bland annat för mjukvaran som kändes ofärdig, något som Bosse håller med om. 

– Jag har haft 33 bilar i mitt liv, jag är 65 bast, 19 av dem var helt nya – det här är den sämsta bil jag haft och den dyraste.

Ibland har det inte gått att ta sig in och ur bilen, ibland har den inte startat.

Vad hoppas du på nu?

– Jag hoppas att de överlever eller att någon annan tar över, och att de fortsätter utveckla bilen så att den har alla funktioner som de lovar den ska ha. Och jag ljuger inte, då kan det bli den bästa bil jag ägt, avslutar Bosse. 

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

ELBUTIK

Zaptec Go Laddstationens Frontlucka

595 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 1-way 32A 3-fas 22kW

17 000 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

8 590 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

5 890 kr

MEKONOMEN

DEFA Solid 20A - 4,6kW TYPE2

3 790 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 090 kr

PROSHOP

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

4 725 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 499 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

EVIFY

Amina S 20A 3-fas 13,8kW

5 495 kr

BILIA

DEFA eMove Mode 2

2 899 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

5 589 kr

ELBUTIK

Garo Wallbox 32A 22kW WLAN (inkl. Typ 2 kabel)

6 545 kr

ELGIGANTEN

Amina Charging Station

4 399 kr

PROSHOP

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 600 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

6 290 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

11 990 kr

LADDBOXBOLAGET

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 290 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

30 500 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 088 kr

EVIFY

Amina S 32A 3-fas 22kW

5 995 kr

EVIFY

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 799 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddare Typ 2 230V 10-16A 3,7kW

4 279 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln