Blockerade vägen – slipper böter

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-23

Långtradarchauffören Sven-Åke Sörensen friades i hovrätten

Långtradarchauffören Sven-Åke Sörensen bröt inte mot lagen när han blockerade sina medtrafikanter vid ett vägarbete.

Den friande domen mot honom står fast.

– Nu vet de vem de ska rätta sig efter, säger Sven-Åke Sörensen.

I september förra året kom yrkeschauffören Sven-Åke Sörensen från Påarp körande på E6 norr om Malmö med sin sjutton meter långa trailer. En orange skylt upplyste om att två körfält snart skulle gå ihop till ett på grund av vägarbete. Blixtlåsprincipen gällde. Frågan var när bilarna egentligen skulle gå ihop.

Bytte körfält direkt

Redan vid skylten, tyckte Sven-Åke. Han retade sig på de bilister som försökte köra förbi hela kön för att byta körfält först när fälten gick ihop. Sven-Åke lade sig i vänster körfält och blockerade dem som ville köra om. En motorcykelpolis upptäckte manövern – och Sven-Åke dömdes i tingsrätten för att ha hindrat trafiken.

Skapade debatt över landet

Historien tog inte slut där – utan ledde till en debatt om vad som egentligen gäller vid blixtlåsprincipen. Sven-Åke Sörensen friades i hovrätten. Beslutet överklagades på nytt. Nu har riksåklagaren beslutat att inte ta fallet längre. Sven-Åke är slutgiltigt friad för blockeringen.

– Det hade jag nästan räknat med, skönt att historien får ett slut.

Inga tydliga regler

Inte ens experter har kunnat enas om vad som egentligen gäller vid blixtlåskörning. Enligt riksåklagaren finns det inga exakta bestämmelser i lagen. Därför kan Sven-Åke inte ha gjort fel med flit.

– Jag kanske har statuerat exempel, nu vet de vem de ska rätta sig efter, säger han.

Upprört många

Aftonbladets motorjournalist Robert Collin håller inte med. Han tycker att om alla gjorde som han och utnyttjade de båda filerna så långt som möjligt skulle det inte blir några problem vid blixtlåskörning.

– Jag blir extremt upprörd. Juristerna vet ingenting om trafik. Chauffören lekte polis, det hade han ingen rätt till. Det finns bara en sak som gäller, och det är att två filer blir till en där det står ”här”. Inte flera hundra meter innan, säger Robert Collin.

Men Sven-Åke kommer inte att dra sig för att byta körfält redan vid skylten i fortsättningen heller.

– Det beror på situationen.

Följ ämnen i artikeln