Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sverker

Provkörd: Så bra är nya E-Klassen

Uppdaterad 2018-06-29 | Publicerad 2016-03-16

En bil för finsmakare på jakt efter något utöver ”standard”.

Nya Mercedes E-Klass är bilen som ska sätta en ny nivå i segmentet.

Och efter ett första smakprov: tyskarna verkar ha lyckats.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

E-Klass är själva sinnebilden av vad en Mercedes ska vara.

Det är en ikon för märket och bilen många instinktivt tänker på när man nämner Mercedes.

Nu är den nya generationen av bilen här och det innebär att familjedragen nu harmoniserar med C- och S-Klassen.

Men inte nog med att E-Klassen är ny för Mercedes, det är även en bil som ligger ”generationen före” konkurrenterna Audi och BMW – och den modell som håller i taktpinnen för vad som komma skall.

På vägarna runt Lissabon får vi möjligheten att se vad den nya bilen går för – och det är ingen besvikelse.

Till en början får vi ratta en E300, det vill säga en bensinbil med en 245 hästars tvålitersfyra under huven. Föga förvånande så går bilen som på räls. Att ta sig upp i motorvägshastighet är snabbt avklarat och det sker tämligen odramatiskt.

Styrningen är bra viktad och tack vare luftfjädring klarar bilen att svälja de ojämnheter vi stöter på här med en gäspning.

Motorn kommer lanseras först efter sommaren, i väntan på det kommer den lite tamare 184 hästars E200 i stället.

Instegsbilen räcker långt

Vid lansering, och med största sannolikhet den bil som kommer att gå bäst i Sverige kommer även modellen 220d. Här har Mercedes satt i en ny mer kompakt dieselmotor och resultatet är imponerande.

Inte nog med att motorn är tystare än den 2,1-litersenhet den ersätter: den är mer effektstark och bra mycket snålare. Bara för att nämna siffrorna: här har man 194 hästar och 400 Nm till hands redan från 1 600 varv/minut.

Och trots att det är en liten pjäs, passar den, i kombination med den niostegade automatlådan, bilens karaktär. Att kryssa på motorvägen i 120 km/h bekommer inte ens motorn, den ligger stadigt under 2 000 varv/min och hörs knappt. Men det går även att komma upp i fart snabbt.

Tack vare högre effekt och lägre vikt ska den som har bråttom kunna ta sin E-Klass från 0-100 km/h på 7,3 sekunder. Vill man ha än en mer raffinerad och effektstark diesel får man snegla på E350d som har en treliters V6:a under huven.

Ingen ”GTI-bil”

Alla bilarna vi testkörde var utrustade med tillvalet luftfjädring (+21 900 kr) och den sväljer verkligen de ojämnheter vi rullade över här.

Utöver vanliga komfortläget har man möjligheten att ställa in Sport och Sport+, inställningar som gör att styrning, dämpning och växellåda ställs om för att ge bättre egenskaper för den som vill köra lite sportigare. Styrningen är direkt och chassit håller rörelserna i svängarna nere – men när man börjar leka på kurviga vägar märks det att det här inte är E-Klassens paradgren. Dock lär en ny värstingvariant från AMG se till att fylla detta hål.

Rymlig och teknikspäckad

Men att peta ner en raffinerad ny dieselmotor är bara början. De stora nyheterna med generationsväxlingen är all den teknik man nu har möjlighet att få med bilen.

De två jättelika 12-tumsskärmarna som nu tar upp nästan halva instrumentbrädan visar all information föraren behöver – och går att ställa in efter tycke och smak. Grafik och upplösning är otroligt bra och tillsammans med pekplattorna på ratten kan man utan allt för stor distraktion se till att finjustera sina inställningar under färd. Dock krävs det nog lite tid innan man lär sig allt och under vår korta bekantskap hann vi inte riktigt med det.

Vidare så har bilen, och det här är bara ett urval, LED-strålkastare bestående av 84 lampor – vilket gör att de på ett intelligent sett ska se till att föraren har så mycket helljus som möjligt, utan att blända annan trafik. Du kan använda mobiltelefonen för att låsa/låsa upp bilen – samt fjärrparkera med luren.

Och väljer man till så kan man få bilen att vara någorlunda självkörande. Inte bara att den håller hastighet och avstånd till bilen framför. Nej, automatpiloten anpassar hastighet efter rådande begränsningar och kan även byta fil om man vill köra om.

Det är en nervpirrande känsla när man lämnar över kontrollen i motorvägshastighet och bilen börjar byta fil – men efter en halvtimme så är det väldigt avslappnande att låta bilen sköta en hel del av tråkigt köande eller körning.

Tullar inte på säkerheten

Volvo var noga med att förkunna för världen om alla nya säkerhetssystem deras S/V90 är utrustad med, och visst – E-Klassen har ingen viltigenkänning, men den har däremot en gedigen lista med säkerhetssystem. Från automatbroms, bälteskrockuddar till hela pre-safe-systemet där förare och frampassagerare inför en sidokollision skjuts in mot mitten av bilen.

Och en sak är de faktiskt först med: E-Klassen förbereder öronen på de som sitter i bilen inför en stundade krasch. Detta genom att skicka ut ett högfrekvent ljud som gör att örat regerar genom att ”sluta sig”. Resultatet är att man inte ska få hörselskador vid en krock.

Får vad man betalar för

Så hur ska man summera nya E-Klassen efter ett par dagars bekantskap? Jo, det är en ytterst väldresserad skapelse. Instegsmodellen E220d samt E300 levererar lugna köregenskaper och det behövs att man provocerar bilen för att den bilden ska naggas i kanten.

Av det vi kunde utröna så var bränsleföbrukningen bra mycket högre än deklarerat, men det krävs nog mer körning för att kunna fastställa exakt hur mycket mer den drar.

Bilarna vi körde vara alla utrustade med tillvalet luftfjädring – och det verkligen ett trevligt tillägg. Trots sin storlek känns bilen inte klumpig och tack vare att motorn är längsmonterad är svängradien otroligt bra, något som taxi-förare lär gilla skarpt.

Men smakar det så kostar det.

Ordinarie pris på E200/E220d startar på 389 900 kronor. Vid lansering finns det ”kampanjpriser” på bilen som startar på 354 000 kr för tjänstebilsversionen Fleet Edition och 375 900 kronor för SE-edition som privatpersoner kan köpa.

Utrustningsmässigt får man en hel del, men saker som automatlåda, adaptiv fjädring, förarassistans- och säkerhetspaketen samt flådigare interiör kommer som extra. Och här går det att kryssa vilt. Tillvalslistan är lång och för den som vill går det att plocka ihop en ”standardbil” på nära en miljon.

Långt före konkurrenterna

Nya E-Klassen är en direktörsvagn som effektivt och komfortabelt tar dig dit du ska. Här handlar det snarare om stil och finess än att den lockar till inspirerad körning.

Mycket är nytt och med tanke på att Audi och BMW båda har rätt ålderstigna alternativ – lär Mercedes plocka en hel del poäng hos de som är på jakt efter en lite mer premiumbetonad bil.

Så den är steget före de naturliga rivalerna, men det finnas en uppstickare som eventuellt kan rubba cirklarna. I slutet av maj är det körning av Volvos utmanare S90. På pappret ska den kunna mäta sig, men hur det blir i verkligheten återstår att se – Mercedes har med nya E-Klassen onekligen satt ribban högt.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Fakta: Mercedes E-Klass

Dimensioner

Längd: 4 923 mm

Bredd: 1 852 mm

Höjd: 1 468 mm

Hjulbas: 2 939 mm

Lastutrymme: Max 540 liter (visst utrymme försvinner vid vissa audio-tillval)

Modellversioner

E200

Motor: Tvåliters fyrcylindrig bensin

Effekt: 184 hästkrafter

Vridmoment: 300 Nm

Acceleration 0-100km/h: 7,7 sek

Bränsleförbrukning, blandad körning: 0,59 liter/mil

E300

Motor: Tvåliters fyrcylindrig bensin

Effekt: 245 hästkrafter

Vridmoment: 370 Nm

Acceleration 0-100km/h: 6,3 sek

Bränsleförbrukning, blandad körning: 0,66 liter/mil

E400 4matic

Motor: Treliters sexcylindrig bensin

Effekt: 333 hästkrafter

Vridmoment: 480 Nm

Acceleration 0-100km/h: 5,3 sek

Bränsleförbrukning, blandad körning: 0,77 liter/mil

E220d

Motor: Tvåliters fyrcylindrig diesel

Effekt: 190 hästkrafter

Vridmoment: 400 Nm

Acceleration 0-100km/h: 7,3 sek

Bränsleförbrukning, blandad körning: 0,39 liter/mil

E350d

Motor: Treliters sexcylindrig diesel

Effekt: 258 hästkrafter

Vridmoment: 620 Nm

Acceleration 0-100km/h: 5,9 sek

Bränsleförbrukning, blandad körning: 0,51 liter/mil

E350e

Motor: Tvåliters fyrcylindrig bensin +elmotor

Systemeffekt: 286 hästkrafter

Vridmoment: 550 Nm

Acceleration 0-100km/h: 6,2 sek

Bränsleförbrukning, blandad körning: 0,21 liter/mil

Följ ämnen i artikeln