Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Så blir nya BMW 5-serien

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-24

Visas på onsdag i München

I går kväll släppte BMW information om nya 5-serien och givetvis en hög med bilder som vi kan visa i dag.

Sju olika motorer, nytt chassi och slankare formgivning gör nya 5-serien till en stark konkurrent bland familjebilar med lite lyxkänsla.

Nu har alltså 5-serien kommit i en ny generation. Slankare linjer . Lite längre hjulbas – åtta centimeter – men bara sex centimeter längre totalt. Och nya detaljer. Så kan man sammanfatta nya 5-serien när man sett bilderna på den nya bilen.

Receptet ger större innermått i kupén för passagerarna och därmed mer komfort. Bagagevolymen uppges till 520 liter och maxlasten hamnar på 600 kilo.

Ny teknik

Teknikmässigt andas 5-serien nytänkande. Bland motoralternativen finns både snåla dieslar och explosiva bensinare. Minst är snåla fyrcylindriga 2-litersdieseln på 184 hästar med start/stopp. Uppges dra bara halvlitern milen och får då CO2-utsläpp på 132 g/km. Utöver fyran finns två dieselsexor på 204 eller 245 hästar. Föredrar man bensin finns det tre sexcylindriga motorer på 204, 258 respektive 306 hk. Största motorn just nu är en V8 på 407 med turbo.

Motorspecifikationen för nya M5 är ännu inte offentliggjord.

Extrafinesser

Bland 5-seriens finesser kan nämnas Adaptive Drive, en kombination av dämparinställning som anpassar sig efter körstil och underlag samt adaptiv stabiliseringskontroll som ska motverka krafter som kan välta bilen. Mätardisplay i vindrutan, avståndsvarnare till bilen framför eller bakom med bromsfunktion samt adaptiva strålkastare som styr ljuskäglan efter både rattrörelser och vägens horisontalplan är andra nya lösningar. För föraren finns också Night Vison - ett tekniskt stöd som ska upptäcka och varna för fotgängare i mörkret.

Till basksätespassagerarna stor glädje finns

Visas på onsdag

Svenska priser är ännu inte satta för ny 5-serien men lägsta pris i Tyskland uppges till 39 950 € eller ca 430 000 kronor för minsta dieseln 520d och 70 500 € eller ca 725 000 kronor för 550i.

Aftonbladet Bils reporter Martin Ström är på onsdag i München för att känna och klämma på bilen hela dagen. Där ska BMW ha en genomgång av bilen men också ett teknikseminarium med mycket intressant ny miljö- och säkerhetsteknik på agendan.

Vi rapporterar direkt på onsdag med egna bilder och första intrycken av nya 5-serien.

Följ ämnen i artikeln