Så blir nya Saab 9-4X
Uppdaterad 2018-07-05 | Publicerad 2010-10-19
Premiär nästa månad i USA
Äntligen kommer Saabs SUV på riktigt.
Nu finns de första officiella bildena på den produktionsklara 9-4X.
Bilen får världspremiär på Los Angeles Auto Show nästa månad.
Konceptbilen visades på Detroit-mässan 2008. Nu har de första bilderna kommit på den riktiga bilen.
LED på luckan
Formmässigt är nya 9-4X mycket lik utställningsbilen. Fronten är kraftfull. Detaljer och linjer för tankarna till 900-serien. Svarta, blanka vindrute- och dörrstolpar ska ge en omslutande effekt och den utdragna fönsterlinjen ska ge en känsla av flygplan och cockpit. LED-belysningen i ett band över bakluckan är av samma typ som i nya sedanen 9-5.
9-4X har fyrhjulsdrift som varierar drivkraften mellan fram- och bakhjulen. Systemet har också en elektronisk differential somkan fördela den bakre drivkraften mellan bakhjulen.
Smart fjädring
Bilen har också DriveSense, en adaptiv stötdämparkontroll som ändras efter vägförhållandena. Utöver den intelligenta inställningen finns lägen Sport, Comfort och Eco. Dessutom har den variabel servostyrning. Kurvljus med bi-xenon är standard.
Till en början kommer nya Saab 9-4X att levereras med två olika V6-bensinare. Den ena är direktinsprutad och på 3 liter med 265 hästar. Accelerationen från 0-100 km/t går på 9 sekunder.
Ingen diesel än
Den andra är turbomatad och på 2,8 liter med en effekt på 300 hästar och max vridmoment på 400 Nm. Förbrukningen för de två motorerna är ännu inte fastställd. Inte heller har något dieselalternativ presenterats för nya 9-4X.
På utrustningslistan för de åkande finns bl a ljudsystem från Bose och navigationssystem med 8-tums pekskärm. Extra bildskärmar för baksätet är tillval.
Baksätets 40/60-delade ryggstöd kan vikas ner i ett svep. Golvytan i bagaget är plant vilket underlättar lastning. Dessutom finns ett extralast utrymme under golvet.
Listig lucka som tillval
Som tillval finns också fjärrstyrd hydraulisk öppning av bagageluckan med programmerbart stopp - listigt om garaget har låg takhöjd.
Nya 9-4X kommer att tillverkas i GM:s fabrik i Mexiko då den är utvecklad paralellt med släktingen Cadillac SRX. Därför blir också USA och Kanada först med att sälja bilen från och med nästa vår. I augusti 2011 kommer den att finna på den europeiska marknaden.