Mobilprat och sms bakom ratten dödar
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-09-24
Rapport: 16 000 döda i USA på sju år
Sms:ande och mobilsamtal i bilen orsakade 16 000 dödsolyckor i trafiken mellan 2001 och 2007, visar en ny studie som har gjorts i USA.
Beräkningen är det första vetenskapliga försöket att kvantifiera antalet som dödats och skadats i trafiken i samband med mobiltelefonanvändning.
Rapporten har tagits fram av Fernando Wilson och Jim Stimpson vid University of North Texas och publicerades i American Journal of Public Health.
Vid undersökningen har man kombinerat statistik från trafikmyndigheterna i de olika delstaterna med uppgifter om telefonanvändandet från telemyndigheten FCC.
Dramatisk ökning
– Sedan omkring 2001–2002 har textmeddelandena ökat med flera hundra procent, sade Fernando Wilson.
– Våra beräkningsmodeller visar sedan 2001 att 16 000 människor har dött fram till nu och detta tillskriver vi ökningen av sms, sade Wilson.
Enligt Wilson har 30 delstater förbjudit förare att skriva sms vid bilkörning.
10-20 döda i Sverige
Enligt svenska Motormännen orsakar mobilpratande 10–20 dödsolyckor varje år i Sverige.
Frågan om ett svenskt förbud mot mobilpratande bakom ratten är omdebatterad. Motormännen kräver lagändring och oppositionen har velat se en utredning. Men infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) har motsatt sig ett förbud.
Samtalet risken
Att prata i mobillur eller i handsfree gör ingen större skillnad – det är samtalet i sig som utgör en risk, enligt Maria Krafft, chef för trafik och miljö på försäkringsbolaget Folksam.
Bolaget har inte tagit ställning till om lagen bör ändras. Men Maria Krafft anser inte att mobilanvändning i bilen bör förbjudas.
Sms:a stora faran
– Det är inte så hiskligt med mobiltelefon i sig själv. Däremot droppar det in studier nu som visar att det är sms som framför allt innebär en ökad olycksrisk. Det är en ny situation som har kommit det senaste året, säger hon.
Svårt att lagstifta
Att komma åt enbart sms:andet genom lagstiftning är dock svårt, enligt Maria Krafft. Hon hoppas på ny teknik som kan minska risken vid mobilanvändning.
– Det kommer system där du säger numret eller meddelandet och så slås det. Frågan är om man kan lösa kommunikationen på ett sådant sätt i stället. Om man kortar tiden som föraren tar blicken från vägen så minskar risken, säger hon.
TT