Här ligger bilar - för 1 miljard

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-12-15

Fartygskatastrof i Engelska kanalen drabbar Volvo och Saab

Bilar värda en miljard kronor sjönk i Engelska kanalen efter en fartygskollision.

3 000 nya Saab, Volvo och BMW.

Klockan var 02.30 natten till igår. Och det var kraftig dimma.

Då kolliderade Bahamasregistrerade containerfartyget Kariba och norskregistrerade Tricolor.

Kariba kunde bogseras i väg, men Tricolor sjönk.

Med 3 000 fabriksnya bilar.

1 900 av bilarna av dem var Volvo.

Volvo: Det är olyckligt

250 var den nya succén, SUV-modellen XC 90 - väntetiden på en bil är i dag nästan ett år. I lasten fanns också en rad andra modeller från Volvo, som V 40, V 70, S 40 och S 60.

Bilarna är försäkrade under frakten, men kraschen kan ändå få konsekvenser för Volvo. Framför allt i form av en bristande tillgång på bilar i USA.

- Det är inte bra. Det är olyckligt, eftersom vi de senaste månaderna fått upp farten på försäljningen i USA, säger Olle Axelsson, informationschef på Volvo Personbilar.

Ingen människa skadades när de två fraktfartygen rammade varandra.

- Skeppet är försäkrat till 360 miljoner kronor och lasten till mellan 360 och 450 miljoner kronor, säger Per Rönnevig, talesman för rederiet Wallenius Wilhelmsen som äger Tricolor.

2000 ton olja ombord

Kapten Antoine Goulley, chef för den avdelning inom Frankrikes sjöfartsverk som ansvarar för Engelska kanalen och Nordsjön, sa igår kväll att rederiet måste sända ett fartyg till platsen för att ta rätt på de 2 000 ton olja som finns ombord.

Rederiet skickade i går ut ett fartyg och dykare till olycksplatsen för att för-hindra utsläpp och för att ta hand om oljan.

Misstänkt radarfel

- Det ligger på 27 meters vatten, så man kan hålla ständig uppsikt på det, säger Per Rönnevig.

Förutom den kraftiga dimman kan ett radarfel vara orsaken.

Fartygen färdades på nästan parallella rutter mot sydväst när olyckan inträffade.

Det var i går oklart när och hur en framtida bärgning av lasten och fraktfartyget ska gå till.

Mattias Lundell, Zendry Svärdkrona

Följ ämnen i artikeln