Sture Bjarnelind: Så ska du se på tv-reklamen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-03-06

Det är något visst med bilreklam. Hemma är bilinslagen i tv det enda vid sidan om ICA-såpan som håller fingret från zapp-knappen.

Fast vad vill reklamen säga egentligen?

Minns Gert Fylkings brakskit i Hyundais snuttar för några år sedan. Den högst ansvarige fick sparken, fastän bilförsäljningen rusade i höjden. Det minns väl alla. Men vad ville reklamen visa? Minns någon?

Två svenska försök att fundera över:

Upplevelseindustrin i Trollhättan spottar fram nya modeller på löpande band. Kan man tro, men bakom den slagkraftiga marknadsföringen handlar det snarare om nya paket till inte så nya modeller. Låter Linear Edition bekant?

I en serie reklamfilmer för ett annat västsvenskt bilföretag transporteras inte helt smärtfritt en fisk stor nog att mätta en herrmiddag.

Det tricket har gjort stort intryck på mig. Äter numera fisk som aldrig förr.

Roligast är ändå koreanska Hyundais försök att sälja en bil med sloganen: "Vann det tyska älgtestet".

Det är några år sedan nu, men vi har ännu inte fått svar på vilket tyskt älgtest Hyundai åsyftade. Vi har inte hittat något tyskt älgtest över huvud taget.

Och Toyotas reklambyrå, som härom året gjorde en stor sak av att Avensis var sensationellt tyst. Pigg film, men bilen blev inte mindre bullrig för det.

Mitt råd: se bilreklamen som underhållning. Nöj dig inte heller med att bara läsa ett test i en biltidning. Läs flera, jämför, bilda din egen uppfattning.

Annars vet du inte vad du får för ful fisk med dig hem.

Följ ämnen i artikeln