Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Mercedes skriver om historien nio år efter Älgtestet

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-08-12

Författaren till praktverket är köpt

Engelsmannen Trevor Legate är en ohederlig typ. Fast på nätet läser jag att han är en ”välrenomerad bilskribent och fotograf som har uppdrag från flera stora biltillverkare att fotografera till broschyrer och reklam men som också har tid över för att skriva bilböcker”.

En av de senaste heter ”Historien om Mercedes-Benz”, och är ett sånt där praktverk som tillverkarna betalar för och som ska ligga på soffbordet. Jag såg boken med röd extraprislapp i Globen-bokhandeln, 198 kronor. Och var bara tvungen att köpa den.

För att läsa om Mercedes A-klass.

Och, jo visst, på sidan 178 står allt som Mercedes vill att vi ska veta om lilla A-klass. Och som Trevor skriver utan att skämmas.

”A-bilarna... erbjöd samma åkkomfort som en stor limousin?...”. Jo, det var själva tanken. Och det var det som Mercedes inte fick att fungera. Det var därför bilen välte.

”... passagerarna satt högre än vanligt?... Vid en eventuell kollision?... trycktes motorn ner under golvet?...”. Jo, det är en av myterna som Mercedes odlar. Det dubbla golvet är ju bara till besvär men konstruerades för att bilen från början skulle drivas med en elmotor. Tomrummet i golvet skulle rymma batterierna. När elversionen skrotades – redan före lanseringen – blev det där med krocksäkerheten en nödlögn för att förklara eländet.

Nästa A-klass kommer om två år och är en konventionell bil, konstruerad som alla andra småbilar. Det vill säga minst lika säker, och dessutom betydligt rymligare.

Efter Trevors friseringar av sanningen är det dags för rena lögner.

”Motorpressen var full av beröm för detta innovativa fordon, och den blev inom kort framröstad till Årets bil i Europa.” Nej, A-klass blev INTE Årets bil. Visst, den var storfavorit, men efter Älgtestet la tvåan i förhandstipsen, Alfa 156, beslag på titeln.

”...en del av körtesterna, särskilt i slalom, blev en besvikelse...”. Slalom var ingen paradgren, men det var ju i undanmanövern, den som blev känd som Älgtestet, som bilen välte. Mercedes har med viss självironi faktiskt odlat Älgtest-kulten och under flera år levererades A-klassbilarna i Tyskland med en liten mjukis-älg. Men nu ska Älgtestet glömmas bort. Tigas ihjäl. Därför ”slalom”.

”Saken ställdes på sin spets när ett svenskt körtest fick till resultat att bilen rullade över på taket. A-klassen blev med ens känd av fel orsaker. Mercedes reagerade snabbt och fann att den främsta orsaken till problemet var vägbanan, en startbana på ett flygfält, men tillverkningen stoppades i tre veckor medan man verifierade detta”.

Nja, inte riktigt, och inte så snabbt. Först förnekade Mercedes att bilen överhuvudtaget hade några problem. Tio dagar efter Älgtest-eländet på Bromma kallade Mercedesledningen till en presskonferens i Stuttgart för att tala om att bilen inte hade några fel, och att den svenska biltidningen vält bilen med flit.

Programmet ändrades i allra sista stund när två tyska tv-magasin också haft problem med bilen. Nu fick den samlade världspressen höra att det var fel på däcken (!) istället. Bilen skulle få däck från en annan tillverkare och dessutom förses med antisladdsystemet ESP (som fick sitt genombrott i och med Älgtestet).

Men tillverkningen stoppades definitivt inte, den fortsatte som vanligt, även om bilen blivit rätt svårsåld.

Inte förrän efter en månad av allt hårdare mediekritik i Europa och andra delar av världen körde högste chefen för Daimler-Benz över Mercedeschefen och gav order om att produktionen skulle stoppas.

Och nio år senare sponsrar Mercedes alltså en historiebok där Älgtestet förtigs och lögnen blir sanning.

Räck mig en spypåse!

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln