Lyxiga accessoarer från Sydafrikas modeskapare

Publicerad 2011-09-02

En picknick-korg, ett kit för att tvätta bilen och en trench coat.

Det är några av de accessoarer som skapades under Volvo Possible – en modekampanj arrangerad av Volvo Car South Africa.

Volvo Car South Africa ville bredda Volvos varumärke på sin marknad och kommunicera vad Volvolyx står för. Det resulterade i Volvo Possible. Modekampanjen lyckades locka sydafrikanernas fantasi genom sin kombination av mode, stil, formgivning och funktionalitet för bil.

Tre sydafrikanska modeskapare, Nkhensani Nkosi (Volvo XC60), Gert Johan Coetzee (Volvo C30) och David Tlale (Volvo S60), fick köra och bekanta sig med varsin Volvo i flera veckor. Under den tiden var deras utmaning att skapa coola accessoarer till sina bilar. De fick också styla sin bil utifrån sitt eget designspråk. Resultaten visades upp på Volvo Fashion Finale i Sandton, norr om Johannesburg, och de tre bilarna stal showen.

– En Volvobil är formgiven kring dig, och det var kul att låta tre framgångsrika modeskapare åskådliggöra det genom att styla sin egen Volvo, säger Michelle Naude, PR- och marknadsföringschef på Volvo Car South Africa.

Högst personligt

Volvo Possible-kampanjen kombinerar stilren skandinavisk design med en rejäl dos afrikansk flärd och resultaten blev spektakulära. Nkhensani Nkosi är en välkänd entreprenör och grundare till modevarumärket Stoned Cherry, bland många andra projekt. Nkosi inspirerades av Volvo XC60 och, förutom att styla sin bil, designade hon och hennes team en shoppingväska, en yogaväska, en picknick-korg, ett paraply och dessutom smycken i Nkosis Volvostil.

Gert Johan Coetzee är en ung designer som numera skapar kläder till kändisar världen över. Coetzee körde en Volvo C30 R-Design. Bland hans accessoarer fanna en datorväska, ett kit för biltvätten, en parfym med nybilsdoft och manschettknappar.

Bli inspirerad

Modeskaparna har visat hur deras Volvobilar inspirerade dem. Nu har de som följer Volvo Possible-kampanjen chansen att vinna en Volvo S60 genom att ange vilken Volvobil som inspirerar dem. Hittills i år har 1 937 Volvobilar levererats till kund i Sydafrika. Det innebär att Volvo Car South Africa har ökat sin försäljning med sju procent jämfört med förra året.

Volvo