Rekordförsäljning av bilar 2010

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-01-03

Diesel regerar – och Volvo fortfarande nummer 1

Volvo V70 behåller förstaplatsen som Sveriges mest sålda bil.

Under 2010 har 289 477 nya personbilar registrerats. Det är en ökning med 35,6 procent jämfört med 2009, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Andelen miljöbilar av de totala nyregistreringarna under 2010 var 40,1 procent och dieselandelen var 51,0 procent, vilket är de högsta nivåerna som hittills noterats.

Bertil Moldén, Bil Swedens vd, beskriver 2010 som "ett mycket bra bilår".

– Det här är den absolut största ökningen i antal någonsin. Det har aldrig tidigare skett en så snabb svängning, säger han.

– Och nästa år tror vi på en ännu snabbare marknad.

Enligt Bil Swedens prognos kommer 295 000 personbilar att nyregistreras under 2011, fler än under 2010. Samtidigt spår Bil Sweden att 42 000 lätta lastbilar kommer att nyregistreras i år, lika många som under 2010.

2008–2010 var tre turbulenta år, enligt Bertil Moldén. Nu går bilmarknaden in i ett nytt år med "relativt välfyllda orderböcker på såväl personbilar, lätta lastbilar och tunga lastbilar".

Räknar med ny ökning 2011

För 2011 räknar Bil Sweden med 295 000 nybilsregistreringar och 42 000 nyregistrerade lätta lastbilar.

Den snabba återhämtningen riskerar att ge långa leveranstider, som för vissa populära modeller kan ligga på ett halvår, konstaterar Moldén.

– Det har varit en omtumlade tid för hela världens fordonstillverkare. När man väl slog på strömmen igen vart det långa leveranstider.

– Totalmarknaden påverkas inte, men vissa märken kommer märka av detta.

Årets summering visar att det säljs färre etanolbilar, färre hybridbilar och färre gasbilar. Vinnaren är diesel, som har gått från 41 till 51 procent av marknaden.

– Äntligen har vi kommit i närheten av europeiska siffror, säger Bertil Moldén.

Han ser den tidigare relativt låga svenska dieselbilsförsäljningen som ett resultat av ogynnsamma skatteregler.

Skrotningen av bilar har ökat markant under 2010, nästan 30 procent, enligt Moldén.

– En skrotbil är en guldklimp, varhelst den står. Skrotningen har kommit tillbaka och det ser riktigt bra ut, säger han.

Han slår samtidigt ett slag för en skrotningspremie för att få bort de 325 000 bilar utan katalysator som används dagligen i Sverige, främst ute på landsbygden.

TT

Följ ämnen i artikeln