Efterfrågan på elbilar är minimal

Uppdaterad 2012-09-04 | Publicerad 2012-09-03

Om 18 månader ska tillverkningen rulla igång – men vem ska köpa?

Nu är det klart: Det kinesiska elbilskonsortiet Nevs köper Saab.

Och enligt kineserna själva ska tillverkningen vara i gång redan om ett och ett halvt år. Först med dagens 9-3-modell konverterad till el och senare ska en helt ny bil byggd på den nya Saab-plattformen Phoenix ta över.

Pengarna är kinesiska, det spekuleras kring 1,8 miljarder kronor för konkursboet, men inga officiella siffror finns, det elektriska står ett japanskt företag för och själva bilen är alltså dagens 9-3.

In i det sista har kineserna förhandlat med konkursförvaltaren om namnet "Saab" och om logotypen med gripen.

Och nu är det också klart: Bilen får heta Saab, men loggan får inte användas. Är kineserna kloka tar de tillbaka den gamla Saab-logotypen med flygplanet. Den är betydligt bättre än gripen, som ju för tankarna till lastbilen Scania. Den borde aldrig ha suttit på personbilarna.

Vill bli störst

Nevs har sedan förhandlingarna började med konkursförvaltarna hävdat att de ska bli störst i världen på el-bilar. Det lär bli svårt av flera skäl.

För det första är 9-3 en stor och tung bil. Elbilar bör vara rätt små och framförallt lätta. Annars blir räckvidden för kort. Eller så kompenserar man med ännu fler batterier, vilket gör bilen ännu tyngre och framförallt ännu dyrare.

De elbilar som redan finns på marknaden är småbilar eller Golf-klass. De har en räckvidd på knappt tio mil om man räknar realistiskt och ett pris som är minst hundratusen högre än för motsvarande bil med bensin- eller diesel-motor.

Ingen större efterfrågan

Efterfrågan är minimal. De är heta bland politiker och miljödebattörer, men inte bland vanligt folk. Tillverkare som redan i dag bygger el-bilar gör det med förlust, men tar pengar från vinsten på den vanliga tillverkningen. Hur Nevs med enbart el-bilar på programmet ska finansieras är oklart.

Finns det en öppning för produktion av bensin- och diesel-bilar i Trollhättan? Ja, då ser det betydligt ljusare ut. Men ingenting har sagts i den vägen.

Nevs räknar med att komma igång med utvecklingarbetet direkt, och då behövs knappt hundra ingenjörer. Här hoppas man naturligtvis att få tillbaka gamla Saabare för att göra elbilen till "en riktig Saab". Och det behöver inte vara så svårt. Många ingenjörer har bildat konsultbolag i Trollhättan, och de kan få uppdrag av Nevs.

Om drygt ett år behövs ett par hundra personer till produktionen, men att återanställa de runt 3 500 som tvingades sluta vid konkursen är inte realistiskt.

Följ ämnen i artikeln