Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingegerd, Ingela

Åkesson om trollfabrikerna: ”Inga konkreta exempel”

Uppdaterad 2024-05-14 | Publicerad 2024-05-04

SD sponsrar personer på Tiktok i det dolda. I ett kommande avslöjande från TV4:s Kalla fakta säger sig kanalen visa att SD har ”trollfabriker”.

Men partiledaren Jimmie Åkesson nekar till uppgifterna.

– Det förutsätter att det sprids desinformation medvetet och det förekommer inte, säger han till Aftonbladet.

På lördagen höll Jimmie Åkesson sitt vårtal på Långholmen i Stockholm.

I sitt tal tog SD-ledaren bland annat upp Ukraina, migration och brottslighet. Han gjorde ett utspel om att en del av det svenska biståndet borde gå till Ukraina i kriget mot Ryssland.

En av huvudpunkterna var också det kommande EU-valet och efter talet vandrade partiledning och partiaktiva upp till Münchenbryggeriet för partiets valkickoff.

Avslöjande överskuggar

Men samtidigt som SD blickar mot EU-valet i juni, hänger en skugga över partiet i form av ett kommande avslöjande från TV4:s Kalla fakta.

På tisdag sänds ett program av Kalla fakta, där redaktionen med dold kamera har infiltrerat SD:s kommunikationsavdelning.

I en trailer till programmet hörs hur TV4:s reporter får svaret att partiets sociala mediekonton internt kallas för ”trollfabriker”.

Partiets kommunikationschef Joakim Wallerstein har i en intervju med Aftonbladet tillstått att partiet sponsrar personer på Tiktok i det dolda.

Partiet stöttar influencers, bland annat genom att betala dem, för att sprida partiets politik och linje på plattformen.

”Alla partier gör det på olika sätt”

Men Jimmie Åkesson slår tillbaka mot uppgifterna om att partiet ska driva en trollfabrik.

– Jag är inte detaljinsatt i exakt hur det där går till men alla partier försöker på olika sätt nå ut till olika väljargrupper. Det är rimligen inte så kontroversiellt att politiska partier har åsikter och få ut dem och försöker få väljare att rösta på det egna partiet, säger han till Aftonbladet.

Jimmie Åkeson menar att begreppet ”trollfabrik” förutsätter att det sprids desinformation, något SD-ledaren nekar till att hans parti gör.

– När man använder det begreppet är det i sig att trolla, säger Åkesson.

– Det är inte det det är frågan om här. Det är frågan om att försöka nå ut med sin politik på olika sätt. Jag är övertygad om att alla partier gör det på olika sätt och vi är väldigt framgångsrika med att göra det på nätet.

Åkesson nekar: ”Förekommer inte”

Borde ni inte vara öppna med att ni står bakom personerna, det hade ju varit klarare för väljarna vem som står bakom meddelandet?

– Nu får man titta på varje konkret exempel och så får man avgöra om det är lämpligt eller inte. Jag har inte sett några konkreta exempel på det här än, så vi får väl återkomma.

– Det är inte konstigt att människor tycker saker på nätet. Det sker hela tiden. Kan man hjälpa dem att få större spridning eller att kunna fortsätta tycka saker så är väl det bara bra.

Förnekar du att ni har en trollarmé?

– Ja, någon trollarmé finns inte och ingen trollfabrik heller. Det förutsätter att det sprids desinformation medvetet och det förekommer inte.

Jimmie Åkesson och Aftonbladets reporter Fredrik Björkman.