Så många såg Melodifestivalen i Lidköping
Sämre tittarsiffa än förra året
Publicerad 2019-02-25
Melodifestivalen har tappat tittare.
Under fjärde deltävlingen var det 157 000 färre än föregående år.
– Men skillnaden följer tv-tittandet i stort och är allt för liten för att dra några slutsatser, säger SVT:s Peter Nyrén i en kommentar.
I helgen var det dags för den fjärde och sista deltävlingen i Melodifestivalen 2019. Tv-tittarna fick se när John Lundvik, 36, och Bishara Morad, 16 tog sig vidare direkt till final.
Preliminära siffror från MMS visar att totalt 2 689 000 såg sista deltävlingen i SVT1 – ett tapp med 157 000 tittare från föregående år som hade 2 846 000 tv-tittare.
Men enligt SVT’s programbeställare Peter Nylén är tappet inte speciellt oroväckande
– Tittandet sjönk marginellt jämfört med förra årets siffror för deltävling 4, men skillnaden följer tv-tittandet i stort och är alltför liten för att dra några slutsatser, säger han i en kommentar.
Så många såg deltävling 4:
2 689 000 tittare i SVT1
71% av samtliga tittare
78,2% av tv-tittare i åldern 20-59