Bilden Katy vill glömma
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2011-01-05
Russel Brand postade Twitter-bild på nyvakna hustrun – raderade den efter ultimatum
Den naturliga skönhetstrenden är het och spås bli ännu större framöver.
Men hur naturlig är naturligt att vara?
– Det är på tiden att någon reagerar på dem destruktiva skönhetsidealen på marknaden, men glöm inte att Hollywood-stjärnorna är köpta av kosmetikaföretag, säger trendanalytikern och skönhetsexperten Cay Bond.
När Katy Perry, 26, träffade maken Russel Brand, 35, skrev hon hiten ”Teenage Dream” med textraden ”Du tycker att jag är vacker utan smink”.
Det tyckte han också, så pass att han publicerade en bild på henne osminkad på sin Twitter.
Det skulle han inte ha gjort. Tydligen ville hon inte att han skulle dela den naturliga bilden med hela världen – och den togs snabbt bort igen.
– Naturlig skönhet har alltid varit mest attraktivt i modevärlden men många av stjärnorna kanske inte ens får publicera bilder på sig själva helt osminkade eftersom de då bryter mot kontrakten med makeup-företagen, säger Cay Bond.
Reaktion mot idealen
Den senaste tiden har flera kändisar visat upp sig osminkade och oretuscherade i magasin världen över. Enligt Cay Bond är det en reaktion mot att skönhetsidealen har gått för långt.
– Nu har det spårat ur. Stjärnkulturen och kändisarna har länge skapat ett osunt ideal för hur man ska vara och hur man ska se ut. Självklart måste de göra något åt det nu, säger trendanalytikern och skönhetsexperten Cay Bond.
”På tiden att kändisarna agerar”
Här intill är bilden Katy Perry inte vill att du ska se. Minuter efter att Russel Brand publicerat den osminkade sanningen plockades den bort från hans Twitter. Enligt Daily Star efter ett tydligt ultimatum från hustrun. Men då var det för sent. Nu sprids den på bloggar och i tidningar världen över. Många av hans 1,7 miljoner fans hann se och publicera bilden vidare. Brittisk press var också snabb med att plocka upp den osminkade sanningen.
– Det är inte mer än rätt att stjärnkändisarna ställer saker och ting till rätta och visar upp sitt rätta jag. Det naturliga skönhetsidealet har alltid funnits i media men det är viktigt att förstå att även det som sägs vara naturligt tillhör en kommersiell värld och sprider osunda ideal. Miljoner unga tjejer mår dåligt och det är på tiden att kändisarna gör något åt det, säger Cay Bond.