H&M blir feta på magra modeller

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-12-14

Nu anmäls företaget igen
till Reklamombudsmannen

Hälsosam reklam? H&M:s reklamtavlor finns överallt så här i jultider. De visar upp underviktiga modeller som ska göra kunderna köpsugna.

Sjukt snyggt?

Eller bara sjukt.

Nu anmäls H&M igen för sina magra modeller.

I våras uppstod ett visst rabalder när Reklamombudsmannens opinionsnämnd fällde H&M för att klädkedjan använt en alltför smal modell i sin reklam.

Modellen i fråga heter Chanel Iman, en 21-åring som räknas till världens supermodeller och har ett bmi på blott 16,6. Gränsen för undervikt anses gå vid 18,5.

”Reklamen fälldes”

– Nämnden fällde reklamen för att modellen var extremt smal och det hade betydelse att hon var ung, säger reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig.

Ett halvår senare friades H&M från en ny anmälan. Den gången hette modellen Daria Werbowy, 27 år och bmi 17,2.

Hur smalt är för smalt?

– Det är en mycket svår bedömning och det kan vara svårt att avgöra på en enda bild.

Julkampanj förargar

H&M:s pressavdelning svarar i ett mejl att de ”inte arbetar med modeller som är märkbart underviktiga”.

I somras sa H&M:s vd Karl-Johan Persson så här om smala modeller i en intervju med Aftonbladets Elisabeth Höglund:

– Det finns tillfällen när vi använt modeller som har varit alldeles för smala. Det har inte varit bra. Det här är en väldigt viktig fråga. Vi kommer i fortsättningen att arbeta för att förmedla en positiv, sund och hälsosam bild av kvinnor.

Ändå förargar årets julkampanj.

De mest framträdande modellerna är Stella Tennant, bmi 15,5, Fei Fei Sun, bmi 15,9 och Du Juan, bmi 15,7.

Anmälan är inlämnad

– Jag blir upprörd av de magra modellerna. Särskilt över bilden med barnen, för det är svårt att veta om bilden riktar sig till vuxna eller barn, säger Kari Elise Slinning på Riksföreningen Anorexi-Bulimi/Kontakt, ABK.

– Vi vet att de som är sjuka i ätstörningar mäter sig med de smalaste och det går inte att leva upp till det skönhetsideal H&M visar upp.

Reklamombudsmannen har tagit emot en anmälan om de magra kvinnorna.

– Jag kan bekräfta att vi fått in en anmälan, men jag kan inte uttala mig om det här ärendet medan handläggning pågår, säger Elisabeth Trotzig.