Så blir du en Blondinbella

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-12-02

Nu kommer boken som ska göra dig till en mediababe

I sin nya bok "Mediababe" tipsar Jacqueline Kothbauer om hur man når framgång med hjälp av media. Isabella Löwengrip är en av kvinnorna som intervjuas i boken.

I framtiden kommer vi alla att vara bloggare.

Massmedial kompetens kommer vara lika viktig som social kompetens är idag.

Det menar Jacqueline Kothbauer, författare till boken Mediababe.

– Så viktiga har våra kontaktytor blivit. Och här har kvinnor en fantastisk fördel, säger hon.

Boken Mediababe ska guida dig till framgång med hjälp av media – i nio steg.

Och oavsett om du är läkare, smyckesdesigner eller drömmer om att starta din egen kennel – det är med bloggen det börjar.

Tjäna pengar på hobby

För författaren Jacqueline Kothbauer, 42, gick det upp ett ljus när hon 2007 var med och startade en livsstilscommunity för kvinnor.

– Där fanns många som drömde om att göra något annat. De bloggade ofta om sin hobby. Och med min bakgrund från Handelshögskolan och som riskkapitalist insåg jag att det går att bygga en yrkesverksamhet kring sin hobby – om man får bloggen att växa. Din smyckesblogg kan växa till din egen smyckesbutik – och plötsligt är du en ny Efva Attling, säger Jacqueline Kothbauer.

Hon menar att alla kan göra detta, oavsett sysselsättning. I boken Mediababe beskriver hon hur man bygger relationer genom sin blogg – och sedan tar den vidare genom att lära sig vad media behöver och vill ha.

I slutändan kan man tjäna sitt levebröd på det som en gång var ens intresse.

– Många bloggar för att få verklighetsflykt. Men tänk att din blogg istället kan bli din drömförverkligare. Och här har kvinnor en fantastisk fördel. Vi är ofta är bra på relationer. Dessutom finns det redan så många kvinnliga förebilder, säger Kothbauer.

”Hitta dina superfans”

I sin bok har hon intervjuat flera klassiska mediababes: Lotta Lundgren (Landet Brunsås), Karin Adelsköld (Lilla Gumman, bl a) och – självklart – Blondinbella.

Men allt handlar inte om pengar och personlig vinning.

– Metodiken kan du lika gärna använda om ditt mål är att rädda valar, säger Jacqueline Kothbauer.

Om de senaste åren varit en enda lång framgångssaga för bloggkändisarna, så är det ändå inget emot hur det kommer bli.

– Alla framtidens programledare kommer vara bloggare. Varför? Jo, för då vet tv-kanalen att de har garanterade tittarsiffror. Hitta dina superfans och de kommer bära ditt namn vidare, säger Jacqueline Kothbauer.

Och det stannar inte där. Precis som social kompetens blivit ett krav på arbetsökande, kommer det i framtiden att krävas en massmedial kompetens.

– Alla människor kommer ha en blogg i framtiden, inte bara en Facebooksida, för att presentera sig själva. Även en sjuksköterska. Så viktiga har våra kontaktytor blivit, säger Jacqueline Kothbauer.

Ska också bli en mediababe

Samtidigt som de sociala medierna exploderar pågår en debatt om vår integritet. Skottar vi allt för aningslöst in uppgifter om våra privatliv i stora företag som Google och Facebook?

Men Jacqueline Kothbauer tror att öppenheten bara kommer leda till större tolerans.

– Våra referensramar förändras. Om jag ser att en facebookvän gillar att gå på burleskklubb så tänker jag ”oj!”. Sedan går jag in och kollar och tänker ”jaha, det var inte så konstigt”. Vår bild av vad som är okej och föredömligt ändras, helt enkelt. Där har onlinedejtingen redan gjort mycket. Och att vi blir mer toleranta är i grunden positivt för vårt samhälle.

Själv har Jacqueline Kothbauer, trots att hon varit med i två tv-produktioner – samtalsserien Tete-a-tete på SVT2 1999 och i dokusåpan Rivalerna 2004 – inte riktigt gjort en egen Mediababe.

Men nu är planen klar; det finns sex böcker till i huvudet.

– Jag ska bygga mitt varumärke på samma sätt som Jamie Oliver!