Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

Marlene Sandberg vände blöjfloppen till världsframgång

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-01-16

Vände trenden Marlene Sandbergs miljövänliga blöja fick en bra start i Sverige, men sedan den hamnat i Sverkers soptunna var hennes företag nära konkurs. Nu omsätter det mer än 200 miljoner kronor om året i och finns i sju länder.

Misslyckats på jobbet? Gör det till ett steg i rätt riktning.

Marlene Sandbergs företag gjorde offentligt fiasko.

Nu omsätter hon 200 miljoner kronor.

För 14 år sen var Marlene Sandberg delägare i en advokatfirma, mammaledig med sonen Edvard och oengagerad i miljöfrågor. Både batterier och konservburkar åkte i soporna. En dag läste hon en artikel om hur sopberget växte, delvis på grund av alla blöjor som inte är nedbrytbara utan till stor del består av plast.

– Jag som gick ut med en påse blöjor i stort sett varje dag!

Miljövänlig blöja

Hon bestämde sig för att göra något konkret: uppfinna en miljövänlig blöja.

1999 lanserades Nature Babycare-blöjan som sålde bra. Men snart började problemen.

– Blöjjättarna satte sina säljare att få bort oss från butikshyllorna, de hotade med stämningar, det var något nytt varje dag.

Dödsstöten blev dåliga testresultat i Råd & Rön. Marlene menar att metoden var missvisande,

eftersom den utgick från hur de andra blöjorna var uppbyggda. De som utförde testet gav henne delvis rätt och gjorde ett kompletterande test med bättre resultat.

– Men då var jag redan död på den svenska marknaden. Sverker Olofsson hade kastat blöjan i sin berömda soptunna.

Alla rådde henne att lägga ner.

– Men jag är en envis entre­prenör i grunden. Jag ville inte ge upp – de skulle inte få knäcka mig.

Hon pratade dålig engelska, hade misslyckats på hemmamarknaden och företaget Naty var på gränsen till konkurs.

Satsade i England

– Jag och min kollega åkte till England och gjorde en presentation som fick det att låta som vi var ett stort koncept och inte ett företag på ruinens brant.

Med hjälp av den brittiska kedjan Sainsbury lyckades de nylansera sig.

Samma produkt som sågades i Sverige fick bra betyg utomlands, har vunnit flera priser och finns nu i sju länder.

Företaget omsätter drygt 200 miljoner kronor och Marlene har fått stor uppmärksamhet i tidningar som Financial Times och New York Times.

Att Gwyneth Paltrow väljer Marlenes blöjor har inte heller varit någon nackdel.

Dyrköpt läxa

– Den första tiden blev en dyrköpt läxa och hade jag vetat vad jag gav mig in på så hade företaget aldrig blivit av. Samtidigt lärde jag mig hur ett litet företag ska göra för att klara sig. Jag var tvungen att byta koncept och ha en stor butikskedja i ryggen, säger Marlene Sandberg.

Nu ger hon sig in på den svenska marknaden igen.

– Det känns roligt att börja sälja i Sverige igen. Den här gången ska jag bli kvar.