Krista kysskuppar för gayäktenskap
Publicerad 2013-05-16
Professorn: Populärkulturen är viktig för hbtq-rörelsen
Finska Krista Siegfrids kysser sin körsångerska som ett ställningstagande för homoäktenskap.
Men kan en sång, en dans eller en tv-serie verkligen göra skillnad?
– Populärkulturen är viktig – speciellt i länder där homosexualitet inte får synas, säger genusforskaren Hillevi Ganetz.
”Marry me, baby.”
I kväll studsar finska semifinalisten Krista Siegfrids runt i en tyllmaräng på Eurovisionscenen och avslutar troligen med att kyssa sin kvinnliga körsångare – som hon gjort på alla repetitioner.
Framträdandet ska ha provocerat en turkisk och en grekisk journalist till att skriva upprörda artiklar.
Själv har Krista sagt att hon vill påverka i sitt hemland, där samkönade äktenskap ännu inte är tillåtna.
Tv förändrar
Men kan det ha någon positiv påverkan i länder där situationen för homosexuella är svår?
– Jag tror inte att det är speciellt betydelsefullt när det gäller politisk påverkan. Politiker i Ryssland och Ukraina väntar sig precis detta av en artist från väst. Däremot kan det vara stärkande för hbtq-personer i de länderna, säger Ulrika Westerlund, ordförande för RFSL.
Populärkultur kan i längden få människor att ändra sina åsikter om homosexuella, menar tidningen The Hollywood Reporter, som låtit göra en enkät bland amerikanska tv-tittare. 27 procent ansåg att serier med homosexuella karaktärer, som ”Glee”, ”Modern Family” och ”The New Normal”, gjort dem mer positiva till gayäktenskap.
Vanliga människor
– Gaykaraktärer i filmer och tv-serier visar att det handlar om vanliga människor, en självklar del av samhället, säger Hillevi Ganetz, professor i genusvetenskap som forskat om populärkulturens påverkan.
Det har hänt mycket sedan 1990-talet. Då fick två män på en sängkant i serien ”Thirtysomething” annonsörerna att fly kabelbolaget ABC, som förlorade miljoner dollar i intäkter och drog in reprisen av avsnittet.
Mer nyanserat
– En av de första serierna som gjorde skillnad var ”Fab 5”, där fem bögar gav makeover till heterosexuella män. I Sverige har jag studerat realityserien ”Fame Factory” i början av 2000-talet, där flera deltagare kom ut. Det slog mig att det var så självklart, det väckte ingen speciell diskussion, säger Hillevi Ganetz och fortsätter:
– En del menar att det lätta, underhållande inte är politiskt viktigt, men det är samtidigt det som når ut till flest. Artistbranschens tolerans har varit viktig.
Homosexuella män har tidigare ofta porträtterats som fjolliga, men nu finns gott om mer nyanserade skildringar.
Däremot är det ännu inte accepterat med icke-feminina kvinnor, menar Hillevi Ganetz.
– De lesbiska kvinnorna i serien ”The L Word” var alla traditionellt kvinnliga och vackra. Oavsett sexualitet får inte osminkade, korthåriga kvinnor synas på tv.