Läsarna: H&M luras

Publicerad 2011-12-05

H&M:s datortecknade fejk-kroppar upprör.

40 procent av Aftonbladets läsare känner sig lurade av klädjätten.

– Det var inte vår avsikt, säger Håcan Andersson, H&M:s presskontakt.

I går skrev Aftonbladet om H&M:s overkliga modeller. Kropparna är hundra procent fejk, ritade i en dator. Därefter har ansiktsbilder klistrats på kroppen.

Absurda ideal

På nätet rasade många över de absurda ideal där inte riktiga kroppar duger – inte ens de välsvarvade modellsmala kropparna.

På Aftonbladets sajt upplevde 40 procent, av nästan 17 000 röster, att de blivit lurade av klädjätten.

– Naturligtvis är det tråkigt om många av Aftonbladets läsare känner sig lurade, det har aldrig varit vår avsikt. Är det så får vi i framtiden vara tydligare med hur vi visar våra plagg i vår shop online, säger Håcan Andersson.

Är det här alltså något ni ska ta upp och diskutera nu?

– Det blir i sådana fall en intern diskussion vi får ta.

H&M uppger att de använder datorkropparna för att kunna visa fler plagg på hemsidan och dessutom visa dem i olika vinklar.

Går inte det med riktiga modellkroppar?

– Det här är bara ett enklare förfarande för oss att visa fler plagg.

Färre modelljobb

För modellbranschen kan datorkropparna få en kraftig inverkan – med risk för betydligt färre jobbtillfällen.

”Modellmamman” Mika Kjellberg på agenturen Mikas har börjat se över vad det kan innebära.

– Vi har märkt av det på senare tid. Än så länge har vi bara observerat fenomenet, men det är klart att man börjar tänka på hur det kan påverka, säger hon.