”Blir ni kåta? – Hjälp ungdomar i nöd”
Publicerad 2011-06-30
Daniel Pernikliski: Smaklöst att anspelningar på sex ska samla in pengar till välgörenhet
För ett antal år sedan besökte jag en otroligt fin gammal bergsby i Bulgarien – Melnik.
Det är bara några hundra människor som bor där och allt är väldigt pittoreskt.
Vin och tobaksodlingar och vackert åldrade människor gick bredvid kärror som såg ut att komma från medeltiden, som drevs fram i sakta mak av åsnor.
Mitt på en av trottoarerna stod en reklamskylt för svenska Husqvarna.
På bilden fanns en ung kvinna med uppknäppta jeans och bara BH på överkroppen, som stod gränsle över en motorsåg, som om hon var i färd med att betäcka den.
Samtidigt som hon tittade förföriskt mot alla förbipasserande.
Jag minns att jag skrattade. Dels över den skarpa kontrasten mot den gamla romarstaden, dels över att det var ett svenskt företag som gjorde reklam på ett sätt som aldrig skulle ha tillåtits i Sverige, men framförallt över den bisarra kopplingen mellan den halvnakna kvinnan och en motorsåg.
Var det meningen att man skulle tänka att man fick ligga med henne om man köpte motorsågen?
Eller skulle man tänka att eftersom den unga kvinnan just hade legat med motorsågen måste den ju vara bra på att fälla träd?
Naturligtvis var det sorgligt snarare än roligt.
Men även i mer, inom jämställdhet, civiliserade länder kryllar det av bisarra kopplingar mellan sex och produkter, även om det oftast inte är lika bokstavligt som i exemplet ovan.
Ett sjukhus i Finland gör nu en pin-up-kalender till förmån för ett ungdomshem.
Läkare och akutsköterskor poserar lättklädda för att samla in pengar till behövande ungdomar.
Att de gömmer sig bakom att det är humoristisk grej och i ett gott syfte gör inte saken mindre smaklös.
Snarare mer, eftersom tanken är att anspelningar på sex ska samla in pengar till välgörenhet.
Jag förstår faktiskt inte.
Vad är budskapet?
Blir ni kåta? – Hjälp ungdomar i nöd.