Butiksanställda måste skylta med bh-storlek

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-12-23

Vd för underklädeskedjan: Otroligt uppskattat av kunder och personal

På skyltarna på bröstet står inte bara namnet – utan också bh-storleken.

Ägarna till Changes 17 svenska butiker ser det som service till kunderna.

– Jag tycker det är på gränsen, säger en av de anställda till Aftonbladet.

Som kund hos Change kan du inte bara få veta vad expediten som hjälper dig heter i förnamn.

Utan också vilken bh-storlek hon har.

– Jag tycker det är på gränsen, säger en anställd som vill vara anonym.

Change, som säljer damunderkläder, är ett danskt bolag med 140 butiker i världen. Det svenska dotterbolaget har 17 butiker och i alla dem gäller att de anställda ska skylta med kupstorlek och bröstomfång.

Och det är inte bara anställda som undrar om informationen är nödvändig.

– Jag som man tycker att det är bedrövligt. Tänk som jag sålde kallingar och behövde skylta med snoppstorlek, säger en manlig anhörig till en Change-anställd.

”Igenkänning och service”

Susann Haglund är vd för Change i Sverige och menar att skyltarna är en service till kunderna.

– Genom dem får kunderna en igenkänning. Åtta av tio går omkring med fel storlek och när de kommer till oss blir de ofta förvånade och säger ”men så stora bröst har inte jag”. Men då kan personalen hänvisa till sig själva, säger Susann Haglund.

Idén att de anställda ska visa upp bh-storlekarna kommer från det svenska dotterbolaget. Sedan dess har samma regel införts i butikerna i fler länder. Enligt Susann Haglund uppskattar de anställda skyltarna. Bara en enda har ifrågasatt dem.

– Det var en tjej som har J-kupa som tyckte att det var fruktansvärt pinsamt och jobbigt. Vi har pratat med henne och nu har hon den ibland och ibland inte. Det är vår policy, men hon kan välja att inte ha den, säger Susann Haglund.

En manlig anställd

Även kunderna uppskattar, enligt Susann Haglund, informationen om personalens bh-storlek.

– Jag får ofta mejl från kunder som säger att de haft väldigt positiva upplevelser i våra butiker.

Butikssäljarna hos Change är i regel kvinnor. Just för tillfället finns dock en manlig anställd i en butik.

– Vi testar nu i julhandeln, det funkar tyvärr inte annars, de flesta kvinnor uppskattar inte att få med sig en man in i provrummet, säger Susann Haglund.

Har han någon storlek på sin namnskylt...?

– Naturligtvis behöver han inte ha det. Han ska bara fokusera på de manliga kunderna och hjälpa till med julklappsinköpen.

Fler udda regler för anställda

Röda mensarmband

På ett norskt företag tvingades kvinnliga anställda bära röda armband vid mens. Enligt arbetsgivaren för att cheferna skulle kunna ha överseende med flitiga toalettbesök.

Hudfärgade underkläder

Diskreta underkläder och kjolar som inte sitter för tajt över rumpan. Det är bara två av de riktlinjer som den schweizisk banken UBS satt upp för sina anställda. Ingen lökkonsumtion under veckorna, är en annan regel som står i deras 43-sidiga dokument.

Inga klumpar i mascaran och inget läppglans

Naturlig skönhet ska de anställda på American Apparel utstråla. Kläd- och sminkreglerna gäller även i de svenska butikerna.