Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Arvid, Vidar

Modellen var för smal – H&M fälls

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-03-26

Bilden som fällde H&M ingick i företagets höstkampanj.

Klädkedjan H&M har fällts för att ha använt en smal modell i en annons.

Företaget bidrar därigenom till att sprida ett skadligt ideal.

– I det här fallet var det avgörnade att modellen ser så pass ung ut, säger reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig.

Bilden som fällts av Reklamombudsmannens opinionsnämnd fanns på H&M:s webbplats i höstas och anmäldes av en privatperson som reagerat på den modellens extremt smala lår och handleder.

Och nämnden gick på anmälarens linje.

– Den här annonsen bidrar till ett ideal som är skadligt. Annonsören tar därför inte sitt sociala ansvar, säger reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig.

Modellens unga utseende avgörande

Avgörande för fällningen är att modellen ser väldigt ung ut. Att annonsen fanns på avdelningen för damkläder spelar mindre roll.

– Den faktiskt åldern spelar ingen roll. Det är hur hon uppfattas av konsumenten. Och i regelverket finns en speciell artikel om reklam som riktar sig till barn och ung – eller visar barn och unga, säger Elisabeth Trotzig.

Reklamombudsmannen är näringslivets egna etiska råd som bildades förra året för att granska och pröva om reklam följer de marknadsföringsetiska reglerna.

– Det är första gången vi prövar en bild med en extremt smal modell. Det är en tydlig markering som nämnden, säger Elisabeth Trotzig, som tror att detta kommer leda att fler liknande fall prövas.

”Den mediala skampålen”

Några sanktioner kan inte utdelas av Reklamombudsmannen. Enligt organisationens jurist Gunilla Welander är det den massmediala uppmärksamheten som ska sätta press på företaget.

– Vi är ingen myndighet så det blir inga sanktioner. Istället är det den mediala skampålen, säger hon.

Finns det inte många reklambilder som är mycket ”värre” än den här, med mer avklädda och mycket smala modeller?

– Det är mycket möjligt att det förekommer. Men inte några fall som har hamnat på vårt bord, säger Elisabeth Trotzig.

Klädkedjan H&M säger via sin pressavdelning att de beklagar om de upprört någon med sin reklam och att det inte var avsikten.

– Vi strävar inte efter att förmedla ett specifikt ideal, utan efter att använda en mix av olika karaktärer, uttryck och kulturella bakgrunder. Vi tar nu till oss kritiken och diskuterar internt vad vi eventuellt kan göra annorlunda i framtiden, skriver H&M.