Midjan är smalare än hennes huvud

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-09

Ralph Lauren får hård kritik för retuscherad annons

I en tid då naturliga och mindre retuscherade bilder är på frammarsch väljer modejätten Ralph Lauren att göra precis tvärtom.

I sin nya annons har de med datorns hjälp gjort modellen Filippa Hamilton omöjligt smal.

Nu ber modevarumärket om ursäkt för bilden, uppger ABC News.

Annonsen som orsakade debatten.

Nyligen pratades det mycket om Lizzi Miller, modellen som visade sin ”normala” mage i Glamour Magazine.

Nu pratas det i stället om modellen Filippa Hamilton, men av helt andra anledningar.

I Ralph Laurens nya reklamkampanj har begreppet getingmidja fått en ny innebörd – på bilden är modellens huvud bredare än hennes midja.

Väcker ilska

Filippa Hamilton har stått modell i Ralph Lauren-kampanjer tidigare, men då har hennes kropp helt andra proportioner än vad som nu visas. Den nya, extremt manipulerade bilden har väckt stor uppmärksamhet och ilska i USA.

Och nu sprids den över världen. Tidpunkten kunde knappast ha varit sämre.

Wendela skrev för några veckor sedan om att Storbritanniens tredje största parti, liberaldemokraterna, vill stoppa de manipulerade modebilderna.

Igår uppmärksammade vi också den tyska veckotidningen Brigitte, som vill byta ut sina bilder på smala modeller mot bilder på sina läsare.

Ber om ursäkt

När den välbesökta bloggen Boing Boing kritiserade annonsen med den trådsmala modellen svarade Ralph Lauren först med att anklaga dem för upphovsrättsligt intrång, eftersom de publicerat deras bild, skriver ABC News på sin hemsida.

Men modejätten backade senare, och bad i stället om ursäkt: ”Vi har insett att vi är ansvariga för att, genom bristfällig framställning och retuschering, ge en förvriden bild av en kvinnas kropp”, skrev de i går i ett uttalande.