Säg det med en t-shirt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-07-09

Tryck på tröjan hetare än någonsin

Från ”make love not war” till ”öl byggde denna kropp”.

I dag är det ”snygg”, ”sexig” och ”ledig” som gäller.

Tryck på t-tröjor är hetare än någonsin.

skämtaren Micke Mattson säljer en Knutby-t-shirt till Anna Österberg från Stockholm.

T-tröjor med budskapstryck tycks bara bli populärare. Efter några timmar på stan vet man vilka som är ”sugna”, ”trevliga” och ”singlar”.

Carola började

– Det är ett mycket effektivt sätt att kommunicera på, säger Britt-Marie Insulander, folklivsforskare.

För två år sedan intog Carola schlagerscenen i en svart topp med budskapet ”Ledig” blinkande med stora versaler och kopplingen till hennes skilsmässa med Runar Sörgaard var glasklar.

Och knappt var sändningstiden slut förrän tittarna började jaga efter likadana toppar.

T-shirtpolitik

T-tröjor med tryck är inget nytt fenomen. Redan på 60-talet bar folk toppar med politiska budskap. Ofta handlade det om bilder och symboler. I dag är det orden som dominerar.

– Man vill tala om att man är någon, det räcker inte att bara vara sig själv, säger Henrik Mattsson, trendinformatör på Bloc Framtidsforskning.

Hippien först i Sverige

Annacarin Falk