Världens snabbaste 70-åring frontar ny reklamkampanj

Uppdaterad 2016-01-06 | Publicerad 2015-09-04

Barbro Bobäck: ”Vill visa att vi över 30 år också finns”

I augusti blev hon världens snabbaste 70-åring.

Nu ska friidrottaren Barbro Bobäck fronta en stor kampanj för träningskläder.

– Det känns kul att kunna vara en förebild och visa att vi över 30 år också finns, säger hon.

Klara, färdiga, gå! I augusti deltog Barbro Bobäck i veteran-VM i friidrott i franska Lyon. Men hon var inte bara med och representerade Sverige. Hon kammade hem två guldmedaljer – en för 100 och en för 200 meter.

– Det är så klart väldigt roligt. Jag vet att jag är snabb, men blev ändå chockad. Man vill ju göra bra ifrån sig. Annars tänker jag inte så mycket. Jag tränar, sedan springer jag, och nu vann jag, säger guldmedaljören, som i dag har hunnit fylla 71 år.

I 20-årsåldern höll Barbro på lite med friidrott. När barnen var små blev det en del orientering, men sedan var det länge stiltje avseende träning. Det var först för fyra år sedan som hon började med veteran-friidrott.

– Jag följde med min dotter på ett crossfit-pass. I omklädningsrummet träffade jag en kvinna som är lite äldre än jag. Jag blev nyfiken på vad hon gjorde där och frågade om hon också höll på med crossfit. Då berättade hon att hon tränade friidrott och jag tänkte ”kan man göra det i den här åldern”?

Ny karriär

Kvinnan frågade Barbro om hon ville följa med ut på löparbanan och det blev startskottet på en ny idrottskarriär.

– Jag fick en sådan fantastisk känsla. Jag kände att jag bara ville springa. Det var underbart, säger Barbro.

Därefter anslöt hon sig till en klubb och åkte på träningsläger på Bosön. På lägret träffade hon häcklöparlegenden Robert Kronberg. Barbro frågade om Robert ville hjälpa henne med att lägga upp ett träningsprogram – och han svarade ja.

Det satte fart på Barbros träning och hjälpte henne att i år kamma hem de två guldmedaljerna.

”Frihet och livskvalitet”

Men det är inte priserna som är det bästa med att träna, enligt 71-åringen.

– Det ger mig frihet och livskvalitet. Jag blir stark, får bra kondition och känner att jag klarar av att göra saker. Jag har alltid hört att man är för gammal för det ena och det andra, men nu har jag bevisat att det inte är så, säger Barbro.

I höst kommer hon vara ansiktet utåt i Åhléns nya reklamkampanj för träningskläder.

– Jag var först lite tveksam till att ställa upp, men känner samtidigt att det är viktigt att visa att den kvinnliga befolkningen inte bara består av unga, snygga tjejer i 25-30-årsåldern. Jag hoppas att jag kan vara en förebild för alla oss som är äldre än 35 och som också vill ha snygga kläder, säger Barbro.

Nu har hon siktet inställt på inomhus-SM och inomhus-EM, som äger rum i mars.

– Jag hoppas kunna träna på, så att jag inte skadar mig. Det är klart att det hela tiden blir en kamp mot åldern, men jag vill gärna hålla på i några år till, säger Barbro Bobäck.

Läs kommentaren från Åhléns marknadschef: ”Vill jobba mot stereotyper”

Här kan du se reklamfilmen med Barbro.

”Barbro är en härlig symbol”

Nästa vecka släpps kampanjen och reklamfilmen där Åhléns har valt 71-åriga Barbro Boback som ansiktet utåt.

Nu utlovar varuhuset fler icke stereotypa modeller.

– Vi vill bidra till att bredda bilden av vad som är vackert, säger marknadschefen Lina Söderqvist. 

Följ ämnen
Friidrott

Varför har ni valt Barbro som modell i er kampanj för träningskläder?

– Sportkommunikation ser ofta likadan ut med unga vältränade personer på bild. Vi vill lyfta fram ett nytt sätt att se på träning, för vi tycker att träning är för alla. Barbro blir en härlig symbol för det. Det är otroligt coolt att hon började träna när hon var 67 år och mindre än fyra år senare tog VM-guld. Barbro visar att det aldrig är för sent att börja.

Hur ser ni på äldre människor i reklam?

– Reklamvärlden är generellt sett väldigt stereotyp. Äldre människor ser man mindre ofta i de här sammanhangen. Vi vill jobba mot stereotyper.

Det här är även ett annorlunda sätt att visa kvinnor på. Vad tänker ni om de stereotypa kvinnoidealen som finns i reklam?

– Det är egentligen precis samma sak som med äldre människor. Det är viktigt att bryta de stereotypa sätt på vilka människor porträtteras i reklam.

Så vi kommer inte att få se unga, smala kvinnor i Åhléns kommande kampanjer?

– Jo, de är också vår målgrupp och vi vill att även de ska kunna känna igen sig i våra kampanjer. Men vi kommer inte bara att ha yngre, smala kvinnor som modeller. Vi är ett varuhus för alla och det ska synas i vår kommunikation över tid.

Kommer vi att få se fler kampanjer från Åhléns med icke stereotypa modeller?

– Ja, det kommer ni. Men jag kan inte berätta om de planerna just nu, säger Lina Söderqvist.

Annika Jeppsson

Följ ämnen i artikeln