Så fejkas bilderna
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-20
Reklamfotografen berättar
Retuscherade bilder – fusk, fejk eller naturligt?
Nu berättar modefotografen om knepen bakom de omdiskuterade bilderna.
– Man kan göra nästa vad som helst, säger fotografen Henrik Halvarsson.
Modellernas midjor och lår blir allt smalare – både i verkligheten och på bild. Och i takt med det ökar antalet unga kvinnor, och män, med komplex för sina naturliga kroppar.
Senast ut i raden av omdebatterade bilder är Ralph Laurens reklamkampanj, där den svenska modellen Filippa Hamilton har fått en midja så tunn att den till och med är smalare än huvudet – med hjälp av Photoshop. Efter massiv kritik gick det anrika modehuset ut med en ursäkt för de absurt datamanipulerade bilderna.
Men bara en vecka senare stormade det kring modehuset igen – nu var det den ryska supermodellen Valentina Zelyaeva, 27, som blivit retuscherad till att ha en tolvårings höfter och midja.
”Barbie”–bilder
Och Ralph Lauren var inte de första att få kritik för överretuschering. Även svenska klädkedjan
Hennes & Mauritz har anmälts för överretuschering.
Det var 2001, när den tyska supermodellen Claudia Schiffer hade visat underkläder, som bilderna var så retuscherade att hon snarare såg ut som en Barbiedocka än en kvinna.
H&M blev anmälda till Etiska rådet mot diskriminerande reklam.
Det blev dock ingen fällande dom.
Inget nytt påfund
Henrik Halvarsson, 40, är en av Sveriges mest eftersökta fotografer. Han fotar oftast reklam, mode och porträtt.
– Ibland fixar man till bilder, ibland inte. Om någon till exempel har en massa röda finnar, det är inte så fint på en bild. Eller har rödsprängda ögon för att de varit ute på krogen kvällen innan. Det är ganska lätt att fixa, säger han.
Vad ändrar man oftast på bilder?
– Nummer ett är färger, kontraster och ljus. Det är det första man alltid gör med en bild. Efter det följer snyggare näsa, om den är röd eller så. Sen kan man fixa till om någon har stora öron eller så. Det finns typ tusen sätt att retuschera bilder på.
Allt är möjligt
Henrik Halvarsson förklarar att egentligen kan alla retuscheras hur mycket som helst. En tjock kan bli smal, vit kan bli svart.
– Man kan göra nästan vad som helst, men till slut ser det inte trovärdigt ut. Gör man för mycket märks det direkt. Vill man ändra någon helt är det ju skitenkelt att bara fota typ någon bodybuilder eller silikonmodell och sedan klippa in ett annat huvud liksom... Det går att göra jättesnyggt med dagens teknik.
Katastrofala retuscheringar
Det gäller alltså att retuschera bilderna med måtta.
Något som inte alltid är det lättaste: det visar den amerikanska bloggen Photoshop Disasters är ett av de forum där retusch–missar från hela världen publiceras.
Där finns bilder från reklamkampanjer för stora märken som Apple, till tidningsomslag, filmaffischer och modereklam, där retuscheringen tagits ett steg längre – och blivit riktigt rolig.
Se de katastrofala missarna här: Photoshopdisaster.
Hitta din fotobutik på