Priset per sekund – 1,5 miljoner kronor
Publicerad 2015-08-06
”Därför är det värt pengarna”
Det är årets tv-händelse i USA.
Den sänds i över 200 länder världen över.
Och den här säsongen kommer en sekunds reklamtid under Super Bowl kosta hisnande 1,5 miljoner kronor.
1 februari 2015 rattade 114,4 miljoner amerikaner in Super Bowl 49 i sina tv-apparater. Och i halvtidsshowen uppgick antalet tittare till 118,5 miljoner.
Det säger en del om intresset för USA:s årligen största sporthändelse. Och däri ligger förklaringen till de hisnande priserna för reklamtid i samband med matchen.
”Därför det är värt”
Enligt ESPN kommer reklamtiden att vara dyrare än någonsin när Super Bowl 50 går av stapeln i februari.
Då kommer 30 sekunder att kosta 5 miljoner dollar, alltså cirka 43,6 miljoner kronor. Räknat per sekund blir priset runt 1,5 miljoner kronor.
– De som köper reklamtid vet att deras produkt kommer ses av över 100 miljoner tittare. Därför tycker de att det är värt pengarna, säger Les Moonves, vd på tv-kanalen CBS.