Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Lagförslag om fler och kortare reklamavbrott – mitt under matcher

Publicerad 2011-12-13

”I linje med nytt EU-direktiv”

Reklam mitt i matchen?

Det kan de svenska tv-tittarna tvingas vänja sig vid i framtiden.

Kulturdepartementet föreslår att reklamavbrott kortare än en minut ska tillåtas i samband med sportsändningar.

I dag måste ett reklamavbrott i svensk tv vara minst en minut långt.

Men nu kan det bli ändring på det.

Kulturdepartementet har lagt fram ett lagförslag som innebär att kortare reklamsnuttar tillåts, vilket – om ändringen går igenom – i huvudsak skulle påverka sportsändningar.

”Tittarna blir upprörda”

Blir förslaget verklighet kan tv-tittarna om drygt ett år, från och med januari 2013, få se kortare och framför allt fler reklaminslag när matcher avbryts. Det kan handla om så kallade powerbreaks i hockeymatcher eller speluppehåll i fotbollsmatcher – om en spelare exempelvis ligger skadad.

– I dag får man det också (sända reklam under matcher) men då måste inslaget vara mer än en minut. Då vill man kanske inte lägga in reklaminslaget för man är rädd att matchen ska hinna gå igång igen och tittarna ska bli upprörda om de missar spel, säger Jon Dunås, sekreterare på kulturdepartementet, till Sydsvenskan.

Tendensen i dag är att de kommersiella tv-bolagen tvingas trycka in all reklam i pauserna, vilket begränsar utrymmet för expertkommentarer, spelarintervjuer och annat som kan vara intressant för tittarna.

”Finansierar rättigheterna”

– När TV4 nu sänder fotbollsmatcher har det enligt dem kommit in klagomål på att det bara är reklam i pausen mellan halvlekarna. Det har enligt TV4 att göra med att de måste sända en viss mängd reklam för att finansiera inköpet av rättigheterna till matchen och då får de trycka in allting mellan halvlekarna, säger Jon Dunås.

Kulturdepartementets förslag är i linje med ett EU-direktiv, AV-direktivet, som reglerar tv-sändningar.

– Utgångspunkten för det här förslaget är att eftersom AV-direktivet tillåter att man har annonsavbrott i direktsända sportevenemang finns det ingen anledning att vi inte ska tillåta det också, säger Dunås.

Om det finns "synnerliga skäl" kan reklamavbrott som är kortare än en minut även tillåtas i andra typer av sändningar, som till exempel direktrapportering från en valvaka eller annan stor händelse av samhälleligt intresse, skriver Sydsvenskan.