”Bara seger räknas”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-03

Thörner utmanar Dakarrallyt

Spanske Marc Coma i Dakarrallyt.

Två tjejer i männens värld - redo att kämpa om segern.

– För oss finns det inget annat än att vinna, säger Tina Thöner.

Tina Thörner.

Tillsammans med MC-tjejen Annie Seel är hon en av få tjejer i årets Dakar, den extrema rallytävlingen som flyttats från terrorhoten i Afrika till Sydamerika.

Båda två satsar för seger, Tina i totalen och Annie i damklassen och sedan plats bland de 30 bästa männen. Båda är överens om att den nya bansträckningen passar dem perfekt.

Gillar terrängen

– Jag körde i Pampas för några år sedan och jag gillar verkligen terrängen, säger Annie Seel.

– Dessutom har jag kontrakt med ett serviceteam som hjälper mig med reservdelar och jag är bättre förberedd än någonsin. Jag har hittat en värktablett som hjälper mig mot smärtorna av diskbråcket och det känns riktigt bra.

För kartläsaren Tina Thörner och hennes chaufför Nasser Al Attiyah finns det bara en sak som gäller - seger.

- Nasser är som många araber väldigt känslostyrd och de första två dagarna är avgörande för oss. Då påminner körningen mycket om WRC och lyckas vi ta en plats bland de sju ska vi kunna vara med och slåss om segern.

Vilka är det stora skillnaderna när det gäller körningen i Sydamerika jämfört med i Afrika?

– Det är 40 procents sandkörning, men här är sanden betydligt mjukare än i Afrika och dessutom är det betydligt varmare. Det gynnar oss, vi har varit klart bäst när vi kört i Dubai. Det kommer att vara ungefär 65 grader varmt i bilen och då tappar många koncentrationen och tar fel beslut, säger Tina Thörner som kör för BMW.

”Kan bli enormt halt”

- Det är en mixad terräng, mycket offroad och det kan bli enormt halt om det regnar. Dessutom är det fyra dagar i sand och då handlar det om navigering. Då hänger allt på kartläsaren.

Vad är faran, sanden eller i hastigheten?

- Utmaningen är hastigheten, det är betydligt snabbare och vi kommer att köra blint. Men sanddynerna här är mer kontrollerade, problemet kommer att vara växtligheten.

På fem sträckor kommer paret ta med sig fyra reservhjul.

– Det är stor risk för punktering och den som väntar på servicebilen förlorar för mycket tid. Det kommer att vara mer tur än skicklighet som avgör om man får en punktering eller fyra, säger hon.

– Men det ska bli så skoj. Jag bara längtar efter att få starta och vi ska ta det med ett skratt. Glädjen ska ta oss ända fram till segern.

Målet är, precis som starten, i Buenos Aires, men först den 17 januari.

Följ ämnen i artikeln