Rallyunion ska lösa krisen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-06

Sverige och Norge vill köra VM vartannat år

KARLSTAD. Sverige blir av med sitt VM-rally vartannat år fram till 2014.

Det kan ge en norsk-svensk rallyunion.

– Norge kör också vartannat år. Kanske startar vi ett gemensamt företag som driver båda VM-rallyna, säger Bertil Klarin, tävlingsledare för den svenska VM-tävlingen.

VINNARE 2007 Marcus Grönholm vann Svenska rallyt förra året. Vem vinner i år?

När ”hans” tävling startar på Färjestad travbana i Karlstad torsdag kväll vet han att det dröjer två år tills det blir svensk start igen. Å andra sidan vet han också att Sverige finns med i VM-kalendern fram till 2014.

– Alla får rikta in sig på att arrangera vartannat år, säger Klarin. Förändringen gäller inte bara oss.

Monte Carlo-rallyt, alla rallys urmoder, hamnar också bredvid listan 2009.

Gemensam organisation

De har till skillnad från den svenska tävlingen heller ingen naturlig samarbetspartner att luta sig mot de magra åren.

– Vi har Norge, säger Klarin. De kör också VM-rally och förra året var en stor del av vår organisation är engagerad i den norska tävlingen.

Så blir det även framöver, är det tänkt. Det norska rallyt ska vara norskt och det svenska rallyt svenskt. Men över alltihop ska det finnas en gemensam organisation.

Riktigt vad som annars ska hända med den svenska organisationen, om samarbetet med Norge avbryts, är det ingen som vet. Det svenska VM-rallyt har fem anställda, har de ingen tävling att jobba med, blir det bekymmersamt.

Det svenska rallyt kör enligt nya ideologiska vägar från och med i år och har premiär för ett upplägg som ska ge bra ekonomi framöver.

– Vi har satsat på en Super special i Karlstad och bygger upp en rallypark där, dit bilarna kommer varje dag, säger Klarin.

Förr har Svenska rallyt haft en stor serviceplats i till exempel Hagfors och så låg sträckorna runt omkring. Nu blir det en snabbservice mitt på dagen i trakterna av specialsträckorna, med begränsade resurser och ont om tid.

Hoppas nå ny publik

De riktigt avancerade reparationerna får ske i Karlstad, om bilarna nu klarar av att ta sig dit.

– Det kommer folk från bland annat Wales VM-rally för att studera det här upplägget, säger Klarin. I år är det bara vi Sverige som har det så här.

Att rota rallyt i snösnåla Karlstad har ingen inverkan på bilden av den svenska tävlingen som ett snörally. Specialsträckorna körs i mellersta eller norra Värmland där landskapet är vitt. Mellan etapperna är man i Karlstad, med de möjligheter en lite större stad ger för att skapa fest och färg kring en tävling.

– Det gör att vi kan nå en ny publik, tror Bertil Klarin.

Christer Jönsson/TT

Följ ämnen i artikeln