”Nu blir det en farlig säsong”
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-04-13
Andreas Jonsson sågar regeländring.
Landets speedwayförare rasar mot Svenska motorcykelförbundet.
Anledningen är kravet på nya ljuddämpare.
– Alla är emot det. Nu blir det en farlig säsong, säger världsstjärnan Andreas Jonsson.
Svemo följer direktiven från det internationella motorcykelförbundet FIM och har beslutat att förarna i årets elitserie måste byta ljuddämpare på sina speedwaycyklar.
Den nya dämparen sänker ljudnivån men tar samtidigt mer effekt från motorerna.
Det gör sporten farligare, hävdar förare och klubbledare.
– Träffar du en materialrand med bakhjulet och motorn går ner i varv kommer det att styra rakt fram. Motorn kommer inte att orka dra dig runt. Det är ungefär som att slå av på gasen, vilket är livsfarligt i speedway. Enda chansen att ta sig ur en farlig situation är att ge full gas. Det vet alla professionella speedwayförare. Slår du av är du körd. Det kommer att bli några riktiga smällar på grund av ljuddämparen, säger Andreas Jonsson.
Förarna mot ändringen
I princip samtliga förare som har kört med den nya ljuddämparen är negativa till regeländringen.
– Jag har valt att inte testa men har pratat med andra förare och sett hur det ser ut. Det är som natt och dag. Det finns inte en enda förare eller klubbledare som är positiv till det här. Jason Crump sa att han kan tänka sig att åka själv, men inte med någon annan, med en sådan ljuddämpare. Så ostabil och osäker känner han sig. Hur är det då för en nybörjare, när världsmästaren säger så? frågar sig Andreas Jonsson.
FIM:s mål var att regeländringen skulle genomföras samtidigt i Sverige, Polen, Danmark och England, men så blir det inte.
I Polen har förarna protesterat högljutt vilket lett till att regeländringen träder i kraft först inför nästa säsong. I Danmark och England kommer beslut att fattas senare i år.
Ingen ändring i VM-serien
Inte heller i VM-serien kommer den nya ljuddämparen att användas förrän 2011.
Förare och ledare i speedway-Sverige tycker att även Svemo borde ha väntat.
– Det här beslutet är lite förhastat. Alla vet att vi måste sänka ljudet, men jag hoppades att de skulle ha mer is i magen och vänta med beslutet så att killarna hade fått chansen att köpa produkter som funkar. Det här kan bli riktigt farligt. Motorerna blir så mycket svagare och därmed svårare att hantera, säger Bosse Wirebrand, sportchef i Elit Vetlanda.