”En dröm som går i uppfyllelse”

Publicerad 2013-02-07

Pontus Tidemand gör debut på hemmaplan

Glöm släktfejd  Pontus Tidemand ser inte styvpappan  Henning Solberg som en konkurrent. ”Henning och Petter är mina största inspirationskällor”, säger han.

Anttila. Han ingår i världens kanske största motorsportsläkt.

Pontus Tidemand, 22, har rallyblod i ådrorna och nu gör han WRC-debut på hemmaplan.

– Det här är en dröm som går i uppfyllelse, säger han.

Pontus Tidemand är Sveriges största framtidslöfte i rallysammanhang.

Nu får han göra WRC-debut på hemmaplan i Rally Sweden, i en lånad Ford Fiesta WRC av 2011-års modell. Att hans karriär pekar spikrakt uppåt är inte särskilt konstigt. Värmlänningen, född i Charlottenberg, ingår i världens kanske största motorsportsläkt. Och styvpappan – han heter Henning Solberg.

– Min mamma är tillsammans med Henning, vars bror är Petter och han är gift med Pernilla Walfridson. Hennes pappa är ju Per-Inge Walfridson.

– Alla håller på med motorsport, inklusive Hennings föräldrar och min familj med bland annat pappa. Jag har inget bevis på det, men vi påstås vara världens största motorsportsläkt, säger Tidemand.

”Inspirationskällor”

Styvfarsan Henning ställer som vanligt upp sven­ska rallyts WRC-klass.

Det är upplagt för en familjefejd i de värmländska skogarna. Men inte om man frågar Tidemand själv.

– Henning och jag är inte konkurrenter. Jag vill att det ska gå bra för honom och han vill att det ska gå bra för mig. Vi respekterar varandra otroligt mycket och det kommer aldrig bli någon strid mellan oss. Vi ger i stället varandra tips. Exempelvis så ringde jag Henning direkt efter min sista testkörning. Konkurrenter har hemligheter för varandra. Men inte vi. Vi är familj, säger han och fortsätter:

– Henning och Petter... De är mina största inspirationskällor och de har lärt mig otroligt mycket.

Siktar på seger 2016

Vad gäller förväntningarna på helgens publikfest så är Tidemand försiktig. Rea­listiskt försiktig.

– Att få göra WRC-debut på hemmaplan, det är en dröm som går i uppfyllelse. Målet är att ta poäng. Det är ändå världseliten jag möter och jag känner att jag inte kan förvänta mig något annat. Vi är ett privatteam och det är svårt att hävda sig mot fabriksteamen. Jag kör utan press, men jag ska köra smart och göra mitt bästa och så får vi se hur långt det räcker.

När kommer du kunna hävda dig i toppen i Svenska rallyt tror du?

– Kring 2015–2016, då kanske man kan börja fundera och sikta på en seger. Då är också delmålet att köra en hel WRC-säsong. Men nu är planen att åka så mycket internationella tävlingar och få ännu mer erfarenhet. Jag är 22 år gammal, så åldern har jag väl förhoppningsvis med mig, flinar Tidemand.

Första dagens tävling går på Färjestads travbana.

Så körs Svenska rallyt – start i dag

Torsdag

SS1 Superspecialen: Premiärsträckan på Färjestads travbana. En publiksträcka på cirka två kilometer där förarna startar två och två och kör i en åtta – som en rallycrosstävling ungefär.

Fredag

SS2 Lesjöfors: En smal och kurvig byväg den första halvmilen. Innehåller ett lång vänsterkurva där publiken kan stå på en naturlig läktare.

SS3 Värmullsåsen: En klassisk sträcka som passerar Ullsjön. Ett bra publikområde. Sträckan avslutas utför skidbacken i Hagfors med ett spektakulärt hopp.

SS4 Vargåsen: Här har ni hjärtat i Rally Sweden. Utmed Colins Crest, med det spektakulära hoppet, finns tävlingens definitiva publikfest. Colins crest award innehas av amerikanen Ken Block som 2011 hoppade 37 meter.

Lördag

SS9 Sågen: På grund av nyplanterad skog har man i år tvingats flytta mållinjen 450 meter och den avslutande målkurvan har blivit utbytt mot en fullfartsmålgång.

SS10 Fredriksberg: En sträcka som går från öst till väst med bra publikområden. Lika utmanande som varierande.

SS11 Rämmen: En två mil lång sträcka i kuperad terräng. Sträckan är kurvig och avslutas med en lång utförsbacke.

SS12 Hagfors sprint: Sträckan är centralt placerad i Hagfors vid idrottsplatsen och folkracebanan. Ett perfekt publikområde för de som inte vill ta sig ut i skogen.

Söndag

SS17 Mitandersfors: Startar i Sverige och går in i Norge. Körs bara en gång. Går förbi rallyräven Petter Solbergs hem.

SS18 Finnskogen: Startar i gles tallskog med svepande kurvor – ett bra publikområde. Snabb och kurvig väg.

SS19 Kirkener : Innehåller ett konstgjort hopp och här finns även en storbildsskärm. Här kommer förarna att stanna i 40 minuter för autografskrivning innan man kör sträckan en andra gång.

SS22 Torsby power stage: En power stage-sträcka där VM-förarna kan köra till sig extra poäng.

Följ ämnen i artikeln