Rekordmånga vill köra rallycross-SM

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-23

Stig-Olov Walfridson i sin Renault Clio, här i kamp med Andréas Eriksson, vann rallycross-SM förra året.

Förra året var inget ljust år för rallycross-SM. Juniorklassen fick strykas eftersom ingen anmält sig och bara ett fåtal toppförare körde division 1 eftersom kalendern krockade med andra arrangemang. Men nu har SM-serien fått ett uppsving, rekordmånga förare har anmält sig till årets serie.

Svenska Bilsportförbundet har avslutat samarbetet med Xtreme Events som arrangerade fjolårets SM-serie. Nu är det förbundet som står bakom SM och man har också knutit till sig Kenneth Karlsson för att förbättra seriens skamfilade rykte. Karlsson är mannen bakom konceptet Rallycross Norden, ett antal inbjudningstävlingar där de främsta förarna från Sverige och Norge har kämpat om både ära och en ansenlig prispott.

Juniorerna är tillbaka

För att få ordning på SM har man bestämt sig för att förändra från botten. RM-klassen för 2400cc-bilar har blivit SM klass 2 och vips har man lockat till sig 49 förare som vill kämpa om mästartiteln. På juniorsidan har man också öppnat för att förarna får tävla med supernationella bilar, inte bara 1600cc-bilar som tidigare.

– 1600-bilarna var ju inte de bilar som juniorerna körde. Det känns extra roligt att vi nu har gått från noll till 27 anmälda juniorer. Det är ett kvitto på att vi gör rätt, säger Kenneth Karlsson.

Av de 27 juniorerna är fem tjejer, också det ett rekord.

– Vi behöver duktiga tjejer i sporten och det är grymt kul att det är så många som tar för sig, säger Karlsson som också berättar att man satsar på webb-tv från tävlingarna för att göra sporten tillgänglig för så många som möjligt.

Värstingklassen kör för sig

Förra året hamnade divison 1-klassen i kläm, vid ett tillfälle var det bara fyra bilar till start och två fick bryta på grund av tekniska problem. Såna SM-race vill inte Kenneth Karlsson se igen.

– Nej, vi måste vara rädda om varumärket, division 1 är det bästa vi har. Vi vill inte visa tävlingar om vi inte har 10-15 bilar till start, säger han.

Lösningen har blivit att ge värstingklassen en egen tävlingskalender. För att garantera god uppställning räknas två deltävlingar i Rallycross Norden och två EM-tävlingar nu också som SM.

Totalt sett har 159 förare anmält sig till SM-serien och Kenneth Karlsson har fått positiv respons från både förare och arrangörer inför nyordningen.

– Vi har bestämt att vi ska lyfta rallycross-SM från botten. Ska vi få fram nya förare måste bredden också få visa upp sig. Vi tror att det här är rätt, säger Kenneth Karlsson.

Följ ämnen i artikeln