Regelkaoset i formel 1 behöver få en lösning

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-06

Det är kaos i F1 – både när det gäller regn och regler.

Ännu är VM-tabellen provisorisk och i Malaysia fick vi se en överraskad segrare.

Sittande i en redan parkerad bil.

Bernie Ecclestone.

Sebastian Vettel åkte tillbaka tio placeringar i starten av Malaysias GP för omkörningsolyckan med Robert Kubica i Australien, ett straff som till och med Bernie Ecclestone retar sig på.

F1-gurun tycker att han gjort allt för att få fler omkörningar och kampmoment, samtidigt som den förare som försöker straffas. I går försvann tysken igen, den här gången på grund av vattenplaning och nu ropar han efter en kopplingspedal istället så att föraren själv kan styra sitt öde, inte lämna över allt till elektroniken.

Han torskade på samma sak under träningen i Australien.

Den av Ecclestone tippade framtida världsmästaren står fortfarande på noll poäng - samtidigt som Brawns playboy Jenson Button precis som sitt team tycks ha återuppstått från bilkrossen.

Brawn imponerade

Två segrar på två lopp är imponerande, även om det i går bara blev halva poäng eftersom tävlingen bröts innan 75 procent av den tilltänkta distansen var avklarad. Han var lika snopen som så många andra när tävlingsledningen förkunnade resultatet från det näst sista varvet, det som också blev slutresultatet.

Precis innan pristagarna skulle gå upp på pallen gick dessutom tävlingsledaren Charlie Whiting in och ändrade ordningen på förarna som var oense om placeringarma sinsemellan, Timo Glock, Toyota petades ner till tredje plats och Nick Heidfeld, BMW fick kliva upp ett snäpp.

Men står sig resultatet?

Det är den stora frågan.

Den 14 april tar FIAs appeleringsdomstol beslut i frågan om Brawn, Toyota och Williams diffusorer är förenade med reglerna eller inte. FIA har redan godkänt dem en gång, men Ferrari, Red Bull och Renault har överklagat och det som bestäms då avgör resten av säsongen.

Troligen får stallen köra vidare med sina diffusorer och Toyota och Brawn som är i VM-ledning i både märkes-VM och förar-VM får en fin start på säsongen medan de andra teamen antingen tvingas kopiera dem eller bygga helt nya bilar.

Ferrari har redan börjat arbeta på en ny bil till Europapremiären och Red Bull har ett ny lösning på diffusorerna planerad till samma tävlingshelg.

Flera spelade poker

Vi kan bara hoppas att regelkaoset är löst den 14 april så att loppet i Kina avgörs på banan.

Inte som de två inledande loppen - vid sidan av.

Ferrari spelade poker och förlorade. Kimi Räikkönen fick sina regndäck på tok förtidigt, han blev plötsligt 40 sekunder snabbare och när regnet kom hade han redan kört sönder däcken och han skrek i komradion:

– Mina regndäck är helt slut.

Felipe Massas miss i kvalet och så detta, det är nog klokt av de ledande Ferrarimedarbetarna att inte köpa de italienska tidningarna i dag...

Timo Glock spelade poker och vann, han valde rätt däck i rätt tid och körde upp sig rejält efter sin usla start.

Toyota var trea igen och tyskarna jublar.

– Tävlingsingenjörerna är med och bestämmer, men någon måste ta det avgörande beslutet. Det gör jag, säger Ross Brawn.

Därför kallas han för superhjärnan.

Följ ämnen i artikeln