”Man ska inte börja drömma om segrar”
Publicerad 2015-02-21
Saubers F1-bil når nya höjder – men Ericsson är realistisk
Blickarna är vända mot Barcelona.
Mot F1-testerna och varvtider.
Men vad betyder det egentligen?
– Inte mycket, säger Marcus Ericsson.
Inför F1-starten i Australien den 15 mars har samtliga stall möjligheten att testa sin bil vid tre tillfällen, varje test är fyra dagar långt och varje stall kör en bil per test.
Under de tolv dagarna ska stallen lära känna sin bil, förbättra sin aerodynamik så mycket som möjligt och hitta rätt inställningar. De kör mängder av varv på samma bana, genomför förändringar på bilen och kör igen. De har olika program som de vill genomföra varje dag, testar olika delar och monterar ibland på olika mätinstrument på bilen. Resultaten samlas in till fabriken där stallen arbetar vidare för att utveckla nya delar till bilen och optimera det material man har.
– Det är oerhört viktigt att ta med så mycket material man kan tillbaka till fabriken för att kunna arbeta vidare där och sedan komma ännu mer förberedd till nästa test, säger Marcus Ericsson till Sportbadet när vi talas vid under försäsongen.
Var med i toppen
Samtidigt som målet är att testa delar klockas också varvtiderna och det presenteras en resultatlista på samtliga förare som kört vid dagens slut. Man jämför vilken förare som varit snabbast under hela veckan, och efter första testet i Jerez var Marcus Ericssons Sauber med i toppen.
I går var han däremot nia av tio förare, sett till varvtiden. Sett till antalet varv var han däremot den tredje flitigaste föraren.
– Det är jättesvårt att värdera varvtider. Man vet ju inte vad de andra testar, vilka program de arbetar efter och hur mycket bränsle de har i bilen, säger svensken som förbereder sig för sin andra F1-säsong.
– Samtidigt är det roligt att vara med där framme, oavsett vad de andra gör eller inte gör. Med Caterham så spelade det ingen roll vad vi gjorde, om vi körde med en nästan tom bränsletank eller inte för vi var inte i närheten av att vara etta eller tvåa i alla fall. Den här bilen har en helt annan potential, men samtidigt ska man inte börja drömma om segrar. Det gäller att vara realistisk, ett test är inte mer än ett test.
Under testerna är det viktigt att hitta de problem som finns och lösa dem, att köra så många varv som möjligt för att få den information man behöver för att utveckla bilen vidare och att bilen är tillförlitlig.
Två tester kvar
– Ju längre fram vi kommer på försäsongen så arbetar vi mer med att optimera bilen och hitta rätt kompromisser, säger Marcus Ericsson.
– Det handlar om att köra många varv utan problem. Jämfört med förra året har vi kommit väldigt långt.
Ericsson testar för Sauber i dag också, därefter återstår bara ett enda test innan säsongsstarten.
ANNAS MOTORLISTA
POLE POSITION
1 Troy Bayliss
Han har tre VM-titlar i superbike och är 45 år gammal. I helgen gör legendaren en bejublad comeback när serien kör på hans hemmaplan, Phillip Island i Australien.
2 Stefano Domenicali
Ferraris tidigare stallchef jobbar numera för Audi och det ryktas om att det tyska stallet vill köpa Red Bulls F1-stall och köra i egen regi från och med 2017. Priset sägs vara 300 miljoner euro.
3 Sébastien Ogier
Den regerande världsmästaren vann Svenska rallyt och har nu två segrar på lika många lopp. Nästa deltävling avgörs i Mexiko, den 5 till 8 mars.
4 Mattias Ekström
Tyska motorsporttotal har utsett svensken till den fjärde bästa DTM-föraren genom tiderna. Ekström har vunnit två titlar och är otroligt omtyckt. Bäst anses legendaren Bernd Schneider vara, han har otaliga rekord och vann fem mästartitlar fram till och med 2006.
5 Jeff Gordon
Startar först i den 57:e upplagan av det klassiska Nascar-loppet Daytona 500 som avgörs i helgen. Jimmie Johnsson inleder loppet från plats två och Dale Earnhardt Jr från plats tre.
6 Maurizio Arrivabene
Han är stallchef hos Ferrari och F1-teamet har imponerat under testerna. Flera konkurrenter varnar för de tidigare stormästarna och chefen pratar om två segrar i år.
7 Thed Björk
Han och Fredrik Ekblom har vunnit sex STCC-titlar ihop och tillsammans med prins Carl Philip bildar de förartrion för Volvo Polestar Racing 2015. Målet är att vara första stall som vinner både förar- och teammästerskapet tre år i rad.
8 Felix Rosenqvist
Han gör ännu en satsning mot EM-titeln i Formel 3, den enda F3-titel han inte har vunnit. Han gör det med stallet som vunnit samtliga titlar sedan 2011, Prema Powerteam. Han ska kombinera EM tävlandet med ytterligare ett uppdrag. Vilket är inte klart än.
9 Manor
Marussias F1-stall klarar sig från konkurs och det sägs att Manor F1 satsar på att ta över stallet och köra i VM redan i år.
10 Lucas di Grassi
Han leder nya Formel E som hade premiär i Peking i höstas. Nu är det klart att säsongsfinalen avgörs i London, i Battersea Park intill Themsen. Totalt handlar det om elva lopp, de två avslutande körs i London 27 och 28 juni.
MOTORSTOPP
McLaren-Honda
F1-stallet inledde även det andra försäsongstestet med motorproblem. En trasig komponent kunde inte bytas förrän i morse, det gjorde att Fernando Alonso körde ett alternativt program under gårdagen.