Ericssons nya chef ”rumänsk städare”

Publicerad 2014-10-24

Fullständigt kaos: Bildelar säljs på internet

Marcus Ericsson.

Marcus Ericssons stall Caterham faller i bitar – bokstavligt talat.

Delar av stallets F1-bilar säljs nu av konkursförvaltare samtidigt som företagets nya chef anklagas för att bara vara ”en rumänsk städare”.

Ägarna menar samtidigt att det är ett gammalt fotbollsproffs från storklubben Steaua Bukarest.

Som Sportbladet skrev om under torsdagen råder det mer eller mindre kaos kring F1-stallet Caterham. Stallet såldes i somras av de tidigare ägarna med frontmannen Tony Fernandes till investerare från Schweiz och Mellanöstern under bolagsnamnet Engavest.

Inga bilar får lämna

Men efter att Caterham Sports Limited (CSL), firman som designar och bygger bilar åt F1-stallet, i veckan begärdes i konkurs har Fernandes försökt återta kontroll över teamet då han menar att Engavest brutit mot köpavtalet genom att inte betala sina fordringar till CSL, skriver Telegraph. Samtidigt har konkursförvaltaren Finnbarr O’Connell beslutat att inga bilar ska lämna fabriken för nästa lopp i Texas den 2 november.

Konkursförvaltaren beslagtog också en av fjolårets testbilar, rattar och en F1-simulator för att säkra en del av de 138 miljoner kronor som CSL:s skulder uppgår till. De bjuds nu ut till öppen försäljning via Twitter.

”Gammalt fotbollsproffs”

I den senaste tvisten har Tony Fernandes också anklagat Engavest för att ha tillsatt ”en städare från Rumänien” (Constantin Cojocar) som ensam ansvarig för bolaget. Engavest menar i sin tur att Cojocar är en före detta fotbollsspelare med meriter från Steaua Bukarest under 1980-talet.

Mitt i kaoset står svenske föraren Marcus Ericsson utan att veta om han kommer att ha en bil att köra i racet den 2 november.

– Det verkar vara en maktkamp mellan de gamla och nya ägarna, jag vet inte mer än du, men vi måste avvakta situationen, sa rådgivaren Eje Elgh till Sportbladet under torsdagen.

– Marcus skulle ha åkt till USA, men vi väntar, troligen åker han något senare när vi vet att bilarna kommer dit.

Följ ämnen i artikeln