Otrohetens prislapp: 85 miljarder

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2009-12-29

Tiger Woods otrohetsaffär har kostat sponsorerna dyrt

Tiger Woods älskarinnor tjänar storkovan på att tala ut.

Men den som får betala – i det långa loppet  – är inte golfstjärnan själv.

Otrohetsskandalen kan kosta golfstjärnans sponsorer 85 miljarder kronor.

Den nedåtgående spiralen började den 25 november, när National Enquirer pekade ut Rachel Uchitel som Tiger Woods älskarinna. Två dagar senare – när Tiger Woods kraschade med sin bil – blev skandalen ett faktum världen över.

Sedan dess har Tiger Woods karriär, äktenskap – och varumärke — gått spikrakt nedåt.

85 miljarder

Nu har notan kommit.

Enligt en studie gjord på University of California kan aktievärdet runt golfvärldens största stjärna sjunka med sammanlagt hela 85 miljarder kronor. Sex av företagen som är starkt förknippade med golfstjärnan har sett sina aktier sjunka radikalt.

– Händelserna som startade den 27 november har helt klart påverkat sponsorernas varumärken och deras värde, säger professorerna Christopher Knittel och Victor Stango till New York Post.

Nike hårdast drabbade

De största sponsorförlorarna är jätteföretagen Nike, EA Sports och Pepsi, som alla har gett Tiger Woods mycket framträdande roll i sin annonsering. Att han då håller sig gömd, backar ut ur tävlingar, och bara nämns i skandalartiklar blir ett stort problem.

– Det är extra hårt för företag som EA och Nike . De är beroende av hans tävlingsresultat. Folk är inte intresserad av Tiger Woods om han inte spelar. Om han inte är synlig så köper inte folk hans tv-spel, säger Christopher Knittel till New York Post.

Bara Nikes aktievärde har minskat med över 8 miljarder sedan skandalen blev känd, skriver tidningen.

Accenture ökar

Enligt New York Post har bara ett företag tjänat på skandalen: konsultföretaget Accenture. De valde att bryta helt med Woods – och i och med det höjdes företagets aktievärde med nästan 4 procent.

Följ ämnen i artikeln