Sportbladet

Dagens namn: Uno

Fifan, vilken fylla

Publicerad 2014-07-02

Inför VM krävde Fifa en lagändring så att alkohol fick säljas på fotbollsmatcher i Brasilien.

Nu ser organisationen resultatet – och häpnar.

– Jag var förbluffad över antalet fulla människor, säger Fifas vice ordförande Jerome Valcke i brasliansk tv, enligt AP.

Ska man arrangera VM gäller det att man accepterar VM:s sponsorer.

En av de största är det amerikanska ölmärket Budweiser och då hjälpte det inte att brasilianska regeringen pekade på att man infört ett alkoholförbud på landets arenor för att stävja våldet.

Vice ordförande Jerome Valcke var tydlig när han 2012 sa att ölförsäljning inte var "en förhandlingsbar fråga".

"Förbluffad"

Sagt och gjort, Brasilien införde ett särskilt undantag i lagen för VM-månaden – och nu sitter samme Jerome Valcke och är häpen över fyllan på VM-arenorna.

– Jag var förbluffad över antalet fulla människor och alkoholnivån hos folk. Det var en överraskning, säger han när han gästade brasilianska tv-kanalen SporTV och antydde samtidigt att en striktare alkoholpolicy kunde vara på ingång:

"Skulle aldrig äventyra en match"

– Om vi tycker det är nödvändigt att kontrollera alkoholförsäljningen så kommer vi att göra det. Vi skulle aldrig äventyra matchens säkerhet, säger han enligt AP.

Det har varit stökigt på ett flertal arenor under VM. Senast i mötet mellan Colombia och Uruguay där publikvärdar och vakter fick ingripa för att avstyra slagsmål på läktarna.

Följ ämnen i artikeln