De är Premier Leagues snyggaste och fulaste

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-28

Tottenham vinner Premier League.

Åtminstone stilmässigt.

– Hade det inte varit för reklamen på bröstet så hade det här varit en klockren retro-femma, säger modeexperten Nina ­Johansson.

I dagarna släpper de 20 klubbarna sina nya tröjor för säsongen 2010-2011.

Sportbladet sätter plus.

Det fanns en tid när de alla bar vita långärmade tröjor.

När ingen spelare skulle utmärka sig.

Den tiden är, minst sagt, förbi.

I dagarna kommer tusen- och åter tusentals fans världen över att klicka in på sitt favoritlag i Premier League och beställa inte bara hemmatröjan, utan ibland även bortamatchvarianten. De mest inbitna fansen köper möjligtvis även tredjetröjan.

”Stark identitet”

De kommer kanske att sucka och pusta över Evertons vågade skrik­rosa bortamatchtröja… hylla hemmavariantens klassiska blå.

De kommer jämföra ränderna på Stoke City och på Sunderland.

Och de kommer att bära dem – i vått och torrt.

– En klubbs tröja innebär en stark identitet för både fans och spelare och klubb. Ofta kysser spelarna klubbmärket när de gör mål. Tröjorna och färgerna är viktiga på så många sätt och fansen köper ju allt som har deras idoler på, säger Sportbladets modeexpert Nina Johansson.

Miljonindustri

Spelartröjor har blivit en miljonindustri för klubbarna. En statussymbol för fansen. Och en hel vetenskap för spelarna. Det som tidigare var billig bomull består nu av högteknologiskt tyg som ska forma sig efter spelare, efter väder, efter vind, efter svett.

– Det är en naturlig utveckling. Ju mer pengar det kommer in i en marknad desto mer utvecklat blir det. Sportkläder generellt har utvecklats enormt de senaste åren. Det handlar om att vinna. Och då pratar vi lika mycket om marknadsandelar som om matcher, säger Nina Johansson.

* Manchester Citys nya tröja släpps inte förrän i augusti.

Följ ämnen i artikeln