Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Svt: tittarna är både ledsna och besvikna

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-18

”De tyckte synd om Sanna helt enkelt”

Svt har fått klagomål från tittarna efter intervjun med Susanna Kallur.

– Ja det har kommit en del reaktioner. Tittarna är både ledsna och besvikna, säger Peter Larsson. ansvarig för tittarservice.

I intervjun med Susanna Kallur som publicerades på Svt:s hemsida var sekvensen där hon börjar gråta bortklippt.

– Jag vet faktiskt inte varför det inte var med. Vi har inte larmat om några extrema reaktioner till sportredaktionen. Det kan hända att sporten fått reaktioner själva, säger Peter Larsson, Svt:s tittarservice.

Enligt honom var det "inga "extrema reaktioner" och endast ett tiotal tittare som hörde av sig.

"Tyckte synd om Sanna"

Vad sa tittarna?

– De tyckte att man borde ha varit mer varsam i intervjun. De tyckte synd om Sanna helt enkelt. Men vi tyckte inte att det fanns anledning att larma OS-redaktionen om att något skulle tas bort. Men jag vet inte om de fått några synpunkter själva, säger Peter Larsson.

Ulf Nilsson, chef för Svt:s sportredaktion på webben beskriver reaktionerna på intervjun med Susanna Kallur såhär:

– Det reflekteras ju i varje fall i vårt forum. Men vi får ju alltid mejl. Det är inte det mest diskuterade på vårt forum, säger han.

Valde ni att inte lägga ut delen där hon börjar gråta på grund av tittarprotester?

– Nej. Vi försöker alltid göra en redaktionell bearbetning av materialet. Dels vill vi lägga ut de delar som vi tycker är bäst. Men vi har också som mål att få ner klippen i längd eftersom det tar tid att streama dem. Det här klippet kortades ner innan vi visste att folk hört av sig, säger Ulf Nilsson.

Har ni på webben fått mycket reaktioner?

– Det är klart att det diskuteras på samma sätt som allt annat vi får reaktioner på. Det har inte diskuterats lika mycket som Ara Abrahamian. Men det är klart att man tar intryck av vad folk tycker. Det är bara bra om man får uppslag så att man kan göra ett bättre jobb, säger Ulf Nilsson.