Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Konrad, Kurt

De är årets Guldknappenvinnare

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-19

Hope tar hem ärofyllda priset

De lanserade sin första kollektion 2002. Sedan dess har de öppnat egen butik både i Sverige och i Danmark och för inte längesen skapade de en kollektion tillsammans med sångerskan Nina Persson. Idag får Hope den ärofyllda utmärkelsen Guldknappen.

– Det är helt fantastiskt, det betyder jättemycket. Det är både en ära och ett erkännande för den design vi skapar, säger Ann Ringstrand, ena halvan av Hope. Den andra består av Stefan Söderberg. Båda har ett förflutet som designers för H&M och har arbetat i branschen i över 15 år.

Guldknappen är ett designpris som varje år delas ut av månadsmagasinet Damernas Värld

Vad betyder en sådan här utmärkelse?

– Eftersom Damernas Värld har en så bred läsarkrets så hoppas vi naturligtvis på att sprida vårt varumärke ännu mer, vilket förhoppningsvis då också ger fler kunder. Det finns absolut en ekonomisk vinning i att vinna ett pris, menar Ann Ringstrand.

Hope vinner Guldknappen för sin höst- och vinterkollektion men också för att de som designteam haft en konsekvens i sitt skapande.

– Stilen som vi står för ligger väldigt rätt i tiden. Vi vill ju alltid förnya oss men vi har en viss stil som ändå är just Hope, man ska känna igen sig.

Kollektionen som Hope vinner för visades upp för press och inköpare i februari i år genom en vackert inramad visning på Dramaten där allt som omgav visningen var inspirerad av Ingmar Bergman och Fårö.

Hur viktigt är det att göra visningar som sticker ut?

– Vi tycker att det är viktigt att förmedla hur vi jobbar på alla plan, och det gör vi genom detaljer och den miljö vi visar upp plaggen i. Genom att koppla på andra sinnen hos betraktaren så berättar vi hur vi jobbat med ett plagg. Det är ett sätt att förmedla vad kollektionen handlar om.

Hope står för bärbart mode, det är klassiker som rockar, jackor och byxor som gjort dem till vad de är idag. Stilen är ofta maskulin, både för herr och dam.

Många provar, få lyckas

Modebranschen må vara stor i världen men i Sverige är den fortfarande ganska liten och Hope är ett av få märken som lyckats föra ut sin design även utanför landets gränser.

– Det är en väldigt komplex bransch som kräver att man måste vara både estetisk och kreativ samtidigt som man måste ha koll på affärsdelen och sälj. Det är väl där vi klarat oss medan andra har fallit. Det är väldigt många som lockas in i modebranschen i tron om att den är glamourös och flärdfull men märker sedan att det är ett himla slit, då är det lätt att ge upp, säger Ann Ringstrand.

Närmast för Hope är en höst späckad med bland annat två nya underlinjer.

– Vi lanserar dels Smart Collection där vi satsar på klassiska kostymkläder som man lätt ska kunna kombinera med varandra. Den andra Market Edition är en efterlängtad kollektion som plockar upp gamla favoriter bland köparna som vi egentligen slutat producera. Vi har skapat lite av en loppmarknaskänsla där priserna är bättre och plaggen kommer i fler olika färger, avslöjar Ann Ringstrand.

Så gör ett företag som vet hur man kombinerar kreativitet med bra säljargument. En vinnande kombination.

Följ ämnen i artikeln