Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bernhard, Bernt

Modekrig mellan Sverige och Norge

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-09-22

Nya jeansmärket Anti Sweden
tar upp kampen med modeundret från Sverige

Sverige har Cheap Monday och Acne. Men vad har Norge? Designbyrån ANTI, belägen i Oslo, har bestämt sig för att utmana Sverige och startade i våras jeansmärket Anti Sweden.

På Anti Swedens showroom i Oslo hänger Sveriges flagga upp och ner och de svarta jeansen ligger i rader.

– Sverige har Cheap Monday och Acne medan vi inte har haft någonting, detta vill vi nu utmana genom att använda oss av den vänskapliga rivalitet som funnits länderna emellan sedan unionens upplösning 1905, säger Kjetil Wold, en av personerna bakom jeanskonceptet Anti Sweden.

Retas av grannen

Det är designbyrån ANTI som har skapat jeansmärket. Kreatörerna på byrån är bekanta med killarna i svenska Vår, företaget som står bakom Cheap Mondays grafiska design.

– Under årens lopp har vi blivit retade med kommentarer som ”Norge ligger så långt efter” och ”vad har ni i Norge egentligen?”. Med Anti Sweden vill vi visa att vi norrmän också kan.

Detta gör Anti Sweden genom att i sitt koncept använda sig av ett område som Norge blivit erkända för internationellt, musikgenren Black metal.

– Jeans har alltid varit en rebellprodukt och därför ville vi koppla vårt varumärke till en subkultur. Att det blev just Black metal är för att det är ett kulturområde där Norge dominerar i förhållande till övriga skandinaviska länder. Vi vill visa att vi också kan äga en subkultur.

Upp och nervänt kors

Jeansen är invändigt designade med inspiration från Black metal och loggan med sitt upp och nervända kors är också tydligt kopplad till detta. I övrigt liknar jeansen, som är slim-fit och av unisexmodell, Cheap Monday en del.

– Och här har vi samma gula färg som på Sveriges flagga, inflikar Kjetil och pekar på några detaljer på jeansen.

Kjetil berättar om en svensk medelålders man en gång kom in i butiken och var upprörd över att den svenska flaggan hängde upp och ner. Annars har reaktionerna från alla de svenskar som bor i staden varit positiva och det är många som kommer till butiken och byter in sina Acne - eller Whyredjeans. Anti Sweden har nämligen haft en särskild kampanj där man får köpa jeans för 666 kronor om man tar med sig ett svenskt par i utbyte. Hittills har de fått in runt hundra par svenska jeans. Vad man planerar att göra med dessa vill man dock inte avslöja.

– Vi ska använda dem till något men jag kan inte säga vad, säger Kjetil.

Djävulen är närvarande

666, sifferkombinationen från helvetet, är också lika med det antal jeans som släpptes när Anti Sweden lanserades i mars. Snart kommer även limiterade kollektioner av smycken och t-shirts. Men målet är inte att bli lika stora som exempelvis Cheap Monday.

– Anti Sweden är ett sidoprojekt för oss, vi är en designbyrå som vill kunna arbeta så fritt med design som möjligt. Produktionen ska hela tiden vara begränsad och en viktig del av varumärket är samarbeten med kulturutövare.

Märket finns än så länge representerat i bland annat Japan, Australien och Tyskland – men inte i Sverige.

– Vi funderar på hur vi ska göra med den svenska marknaden, kanske blir en bojkottning en del av varumärket, skämtar Kjetil. Vi funderar också på att svenskar ska få betala lite mer för jeansen om de beställer dem på nätet.

Emma Larsson

ANNONS

Följ ämnen i artikeln