Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

Svenskt budgetmode tar plats i de fina salongerna

Publicerad 2013-02-28

Den svenska modejätten H&M tog plats i världens främsta modemetropoler under Paris modevecka i går kväll. Budgetkedjan som har butiker över hela världen visade sin höstkollektion inför ett kändistätt front row.

– Visningen var otroligt bra. Det kändes som om jag var hemma hos H&M men samtidigt hemma hos mig. Jag hade verkligen kul, säger supermodellen Cara Delevingne.

Gårdagens snackis i Paris var svensk budgetkedja på catwalken. Visningens gästlista med 700 namn hade modebranschens mäktigaste på front row och en bred skara av kändisar som kom för att se det svenska modeundret.

Ashley Olsen, Chloe Moretz och Emma Roberts är bara några av namnen som gästade H&M:s modevisning i Paris i går kväll. Vår modechef Pamela Bellafesta var på plats.

– Många är emot att kedjor har visningar under modeveckorna men jag tycker snarare att det är intressant att blanda in något annat och att det handlar om att hitta sin plats. Ett bra exempel där är Topshop som med sin kollektion Unique har visat under Londons modevecka sen 2005.

"Känns lyxig och elegant"

På catwalken kunde vi se en herrinspirerad kollektion med nyckelplagg som rocken i ull, frackjackor och paljettklänningar.
– Visningens utförande var snyggt utfört då det hade byggts upp olika rum som modellerna gick emellan. Höstkollektionen hade genomgående sobra färger vilket gjorde att den känns lyxig och elegant – svart, grå, khaki, beige och en och annan poppande röd. Fuskpälsarna var en riktig hit likaså byxor med fransar framtill, quiltade läderbyxor och svarta höga stövlar, berättar Pamela Bellafesta.

Och i och med att den svenska modekedjan visar sin höstkollektion i en av världens främsta modemetropoler kommer de att behålla prisbilden som den är säger Pamela Bellafesta.
– Det är inget prat om att prisbilden ska höjas i och med att de har en visning. Jag ser fram emot att fylla på garderoben med några plagg från kollektionen till ett bra pris när den väl landar i butik den femte september.

Mer från andra modeveckor

Följ ämnen i artikeln