Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Chans till revansch i nytt Pisa-test

Publicerad 2015-09-13

Utbildning. Resultaten i Pisa-undersökningarna har inneburit återkommande bakslag för den svenska skolan.

Nu i veckan är det upp till bevis igen. Då ges svaret hur bra svenska elever är på IT-användning.

Hur mycket använder svenska elever datorer i skolan och hemmet? Hur bra är de på att lösa uppgifter digitalt jämfört med andra länder? Det är sådana frågor som Pisas nya rapport är tänkt att ge svar på.

– Vi ser att mycket resurser läggs på IT i skolan i dag. Då är det naturligtvis viktigt att få grepp och förståelse för vilka förutsättningar som finns och vad som händer när det används i skolan. IT är ju ett centralt och pedagogiskt viktigt verktyg, säger Anders Fredriksson, biträdande chef vid Skolverkets resultatutvärderingsenhet.

Rejält magplask

Förhoppningen från såväl politiskt håll som skolvärlden är att det här testet för svensk del ska visa betydligt bättre resultat än tidigare delar i Pisa-undersökningen. Testet som gjordes 2012, och vars resultat redovisades i december 2013, var nämligen ett rejält magplask för svensk del.

Matematik, lästförståelse, naturvetenskap; i alla tre ämnen backade Sverige, som visades sig ha sämst resultatutveckling av alla OECD-länder.

Nästa bakslag kom sedan i april 2014 när elevers förmåga att lösa problem redovisades, något man på förhand trodde svenska elever skulle vara bra på. Men resultatet visade på motsatsen.

Den digitala undersökningen gjordes i anslutning till det övriga Pisa-testet 2012, där hälften av de svenska eleverna fick göra såväl pappers- som digitalt prov.

Saknade kompetensutveckling

– Det digitala provet i matematik och läsförståelse mäter samma kompetenser som pappersprovet men det digitala provet är tänkt att fånga upp även andra typer av kompetenser som till exempel hur eleven kan navigera i digitala miljöer.

– Sedan får man ha rimliga förväntningar på vad en sådan här studie kan ge. Den kan ge vissa men inte alla svar. Pisa undersöker inte hela skolans breda uppdrag men centrala kunskapsområden i svensk skola, säger Anders Fredriksson.

Skolverket gör återkommande undersökningar kring IT-användandet inom skolan. Den senaste publicerades 2013 där det positiva var tillgången till datorer - en fördubbling sedan 2008. Betydligt sämre var dock att själva användandet var lika lågt i flera ämnen som tre år tidigare. Eleverna saknade också källkritik och lärare saknade kompetensutveckling för att förebygga kränkningar på internet.

TT