OECD: Dålig disciplin i skolan

Publicerad 2014-12-02

Stockholm. Ojämlikt, dålig disciplin i klassrummen, lärare som drunknar i pappersexercis och skolval som inte fungerar. OECD:s experter pekar på en rad problem i den svenska skolan efter en granskning.

Efter de dystra svenska Pisaresultaten i december i fjol bad den dåvarande regeringen om hjälp utifrån. Under året har därför en grupp utländska forskare och experter sökt svar på varför svenska elevers resultat i matte, läsning och naturkunskap bara dalar. I dag berättade gruppen om en del av sina resultat.

– Högpresterande skolsystem kombinerar hög kvalitet med hög jämlikhet. Sverige är inte där men borde vara det, säger analytikern Beatriz Pont i sin presentation.

Både starka och svaga elever har försämrat sina resultat kraftigt på senare år.

Jämfört med andra länder säger många svenska elever att lärarna inte förklarar uppgifter tillräckligt väl.

– Det är något som inte fungerar i klassrummen, säger Pont.

Hon lyfter också fram den bristande disciplinen i skolan.

– Många elever kommer för sent eller inte ens dyker upp, frånvaron är på samma nivå som i Portugal, Bulgarien och Lettland, men vi är i Sverige. Detta kan vändas.

Pont lyfte också fram ett annat känt problem, att lärare anser sig ha för mycket pappersarbete och för lite tid till att förbereda undervisningen.

Skolvalet fungerar inte heller väl, anser Pont. Det måste finnas mekanismer som jämnar ut kvaliteten mellan skolorna.

För det första måste kvalitet och jämlikhet skötas systematiskt, anser hon:

– Det får inte fungera hipp som happ.

Läraryrkets status måste samtidigt öka. OECD förordar också en nationell plan där förbättrade resultat står i fokus. Bland annat måste det stå klart vem som ansvarar för resultaten.

Professor Graham Donaldsons intryck är att "ganska bra" fungerar som mål i för stor utsträckning. Höga förväntningar på eleverna är viktigt, understryker han.

– Alla elever vi talade med var väldigt välformulerade och reflekterande. Jag mötte elever med potential, och fick intrycket av att de skulle kunna prestera bättre än vad de gör. Frågan är om man i Sverige inte behöver bygga upp elevers tro på vad de kan åstadkomma. De är kanske inte så engagerade i sin utbildning som de borde vara, säger Graham Donaldson.

TT: Vems fel är det?

– Jag är inte säker på att det är någons fel. Det är en fråga om kultur.

I linje med OECD:s rekommendationer måste insatser sättas in tidigt - i förskolan och på lågstadiet - för att hjälpa elever, sade de ansvariga statsråden Gustaf Fridolin och Aida Hadzialic efteråt. Därför måste fler lärare rekryteras dit.

– Då kan man gripa in tidigt när det behövs, sade Fridolin.

Det ska också införas en "läsa, skriva, räkna-garanti".

Regeringen välkomnar också rekommendationen om en långsiktig utvecklingsstrategi, en nationell samling, för läraryrket. Lönerna ska höjas och det ska bli en tydligare koppling mellan lön och utveckling inom yrket.

Regeringen tillsätter nästa år en skolkommission, med forskare, lärare och företrädare för arbetslivet. Den ska lyssna på expertråd från OECD och föreslå hur skolan ska förbättras.

TT